Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Michael Giacchino

10 października 1967
Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Michael Giacchino (wymowa nazwiska to: „Dżjakkino”) jest jednym z najzdolniejszych i najpopularniejszych kompozytorów muzyki filmowej wśród wciąż stosunkowo młodego pokolenia twórców urodzonych w latach 60-tych. Znany jest głównie z muzyki do filmow i seriali J.J. Abramsa a także z ilustracji do gier komputerowych, a zwłaszcza do serii Medal of Honor.

Giacchino urodził się w 1967 roku w Riverside Township, w stanie New Jersey a następnie dorastał w pobliskim Edgewater Park Township. Tam właśnie, jako dziesięcioletni chłopak zafascynowany kinem, bawił się w kręcenie amatorskich filmów animowanych techniką poklatkową i odkrył, iż najciekawszym elementem tego procesu twórczego jest podkładanie muzyki. Młodzieńcze fascynacje pchnęły go do nowojorskiej School of Visual Arts. Po jej ukończeniu, zaczął studiować na renomowanej muzycznej uczelni Juilliard School. Mniej więcej w tym samym czasie podjął pracę w biurach reklamowych Disney’a i Universalu. Po dwóch latach przeniósł się do Los Angeles i pracował w departamencie reklamy w studiu Disney’a, a po niedługim czasie przeniósł się do zajmującego się produkcją gier komputerowych Disney Interactive, gdzie został asystentem producenta. Jednocześnie kontynuował studia muzyczne, tylko że wieczorowo.

Pierwszym poważnym projektem, który pozwolił wypłynąć na szerokie wody, było zilustrowanie gry video na Play Station The Lost World: Jurassic Park nawiązującej do filmu pod tym samym tytułem. Giacchino skomponował do gry pełnoorkiestrową partyturę skąpaną w stylistyce zbliżonej do oryginalnej muzyki Johna Williamsa z obrazu Spielberga. Jednak zdecydowanie ważniejszą grą dla kompozytora w dalszym przebiegu jego kariery okazała się wydana dwa lata później pierwsza część serii Medal of Honor, która przysporzyła mu wielu fanów na całym świecie. Jednym z miłośników score do MoH okazał się młody reżyser i producent J.J. Abrams, który zatrudnił Giacchino do tworzonego przez siebie serialu sensacyjno-przygodowego Alias. Nie był to filmowy debiut kompozytora, bo ten zaliczył parę lat wcześniej, przy okazji podobno beznadziejnego filmu Legal Deceit, jednak dopiero praca u Abramsa pozwoliła Michaelowi rozwinąć skrzydła w przemyśle telewizyjnym, z którego niedaleko do kina.

Pierwszym dużym wyzwaniem dla Giacchino, jeśli o produkcje kinowe chodzi, było napisanie muzyki do animacji studia Pixar pt. Iniemamocni. Amerykanin zastąpił na stanowisku kompozytora samego Johna Barry’ego, który wycofał się z projektu i miał za zadanie stworzyć oprawę muzyczną nawiązującą do klasycznych ścieżek z serii o Bondzie. Z tego zadania Giacchino wywiązał się bez zarzutu, wzmacniając swoją pozycję w branży. Ugruntowywały ją kolejne ścieżki do gier z serii MoH, muzyka do serialowego hitu Abramsa, czyli do Zagubionych, a także następne duże projekty kinowe, zwłaszcza nominowana do Oscara za muzykę kolejna pixar’owska animacja Ratatuj i nagrodzona Złotym Globem partytura do Odlotu.

Michael Giacchino, choć w wielu swoich pracach niewątpliwie inspiruje się mistrzami kompozytorskiego fachu (wspominani Williams czy Barry, a także Akira Ifukube przy utworze do napisów końcowych Cloverfield), to jednak pełen jest świeżych i fascynujących pomysłów, które znakomicie potrafią nadawać kolorytu jego ścieżkom. To mogliśmy usłyszeć choćby w Ratatuju czy Speed Racer. Szkoda, że trochę zabrakło tego w odświeżonym przez Abramsa Star Treku, który został przez Giacchino zilustrowany ze wszech miar poprawnie, ale jednak pozostawił niezagrożoną pozycję Jerry’ego Goldsmitha jako muzycznego króla uniwersum ST. Michael Giacchino jest jednak ciągle w wieku jak na kompozytora młodym i jeszcze wiele projektów przed nim i można mieć nie pozbawioną podstaw nadzieję, że przyjdzie mu jeszcze zapisać się złotymi zgłoskami w historii muzyki filmowej. Tymczasem doceniono go już, powierzając mu w 2009 roku pałeczkę dyrygenta na gali rozdania Oscarów. Zaś rok później na gali, to Michaelowi grano na ceremonii, gdy odbierał nagrodę za Odlot.

Strona kompozytora: michaelgiacchinomusic.com


NAGRODY:

Oscar:

  • 2010 – Up

    Złoty Glob:

  • 2010 – Up

    Saturn:

  • 2012 – Super 8

    BAFTA:

  • 2010 – Up

    Annie Award:

  • 2012 – Prep & Landing: Naughty vs. Nice (wraz z Grace Potter; w kat. „muzyka do produkcji TV”)
  • 2008 – Ratatouille
  • 2005 – The Incredibles

    Emmy:

  • 2005 – Lost

    Grammy:

  • 2008 – Ratatouille

    Los Angeles Film Critics Association Award:

  • 2004 – The Incredibles

    Online Film Critics Society Award:

  • 2005 – The Incredibles

    Las Vegas Film Critics Society Award:

  • 2005 – The Incredibles

    Chicago Film Critics Association Award:

  • 2009 – Up

    Phoenix Film Critics Society Award:

  • 2009 – Up

    World Soundtrack Award:

  • 2005 – The Incredibles

    BMI Film Music Award:

  • 2005 – The Incredibles; Lost

    ASCAP Award:

  • 2012 – John Carter
  • 2006 – Lost
  • 2005 – The Incredibles; Lost

    Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:

  • 2008 – Cloverfield (utwór roku: „Roar”)

    NOMINACJE:

    Oscar:

  • 2008 – Ratatouille

    Saturn:

  • 2012 – Mission: Impossible – Ghost Protocol
  • 2011 – Let Me In
  • 2010 – Up
  • 2005 – The Incredibles

    Critics Choice Award:

  • 2005 – The Incredibles

    Emmy:

  • 2012 – Prep & Landing: Naughty vs. Nice
  • 2008 – Lost
  • 2005 – The Muppets’ Wizard of Oz

    Annie Award:

  • 2012 – Prep & Landing: Naughty vs. Nice (w kat. „muzyka do produkcji TV”)
  • 2010 – Up
  • 2010 – Prep & Landing (w kat. „muzyka do produkcji TV”)

    Grammy:

  • 2006 – The Incredibles

    Satellite Award:

  • 2011 – Super 8
  • 2009 – Up
  • 2008 – Ratatouille
  • 2005 – The Incredibles

    World Soundtrack Award:

  • 2007 – Ratatouille (piosenka: „Le Festin”)

    Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:

  • 2011 – Super 8 (utwór roku: „Super 8 Suite”)
  • 2008 – kompozytor roku
  • Recenzje

    Komentarze