Szukaj: w


recenzje

For the Record: Angelo Badalamenti (kompilacja)


Nazwiska Angelo Badalamentiego raczej pr騜no szuka w鈔鏚 fanowskich list ulubionych kompozytor闚 naszego gatunku. Szeroko znany g堯wnie z tematu do pewnego serialu telewizyjnego - to w zasadzie jedyne skojarzenie mi這郾ik闚 muzyki filmowej. Do嗆 krzywdz帷e i niesprawiedliwe. Najw豉軼iwszym wprowadzeniem w t zas逝穎n dla muzyki filmowej posta oraz prezentacj wszystkiego tego, co warto軼iowe i raczej najlepsze w jego muzyce (nie tylko filmowej) b璠zie zatem forma kompilacji. A jest ni specjalny, okoliczno軼iowy album For the Record, wydany przy okazji Mi璠zynarodowego Festiwalu w Gandawie w 2008 roku, kiedy to Badalamenti otrzyma nagrod World Soundtrack Award za ca這kszta速 tw鏎czo軼i. Na 2-p造towym wydawnictwie znalaz豉 si muzyka nagrana wykonana na koncercie przez muzyk闚 Filharmonii Brukselskiej (Orkiestra Flandrii) pod batut znanego dyrygenta Dirka Brosse. Zazwyczaj kompozytorskie kompilacje pozostawiaj nieco do 篡czenia – pomijanie znacz帷ych prac, kompromisy dotycz帷e ilo軼i materia逝, wreszcie ra膨ce odst瘼stwa od wykona oryginalnych (w przypadku re-recording闚). Na szcz窷cie album po鈍i璚ony Angelo Badalamentiemu to jeden z naprawd niewielu, co do kt鏎ych nie mam w豉軼iwie obiekcji.

Gdybym mia scharakteryzowa tw鏎czo嗆 78-letniego dzi Amerykanina kilkoma przymiotnikami, by造by to mroczna liryka, t瘰knota, melancholia oraz emocje. Badalamenti jest tw鏎c „starej szko造”, jego muzyka cho nietuzinkowa w wyrazie i mocno charakterystyczna dla tego tw鏎cy, jest mocno osadzona w klasycznym brzmieniu, tematyce i og鏊nie poj皻ej harmonii. By mo瞠 w豉郾ie dlatego posiada ten istotny dla kompozytor闚 z prawdziwego zdarzenia charakter i przez to na d逝瞠j pozostaje w s逝chaczu. Charakterystycznemu stylu Badalamentiego najbli瞠j do takich nazwisk jak Michael Nyman, Wojciech Kilar czy te Howard Shore, z kt鏎ych muzyki emanuje ukryty mrok, nostalgia ale te i spora doza podsk鏎nej liryki. Jak sam urodzony na Brooklynie tw鏎ca podkre郵a: „Moje kompozycje by造 opisywane jako tragicznie pi瘯ne. W to w豉郾ie dok豉dnie celuj. My郵, 瞠 pochodzi to z mojej fascynacji melodi i wewn皻rznego g這su, kt鏎y wywo逝je pewne napi璚ie”.

Oczywi軼ie Badalamenti to David Lynch, i trudno nie zacz望 recenzji tego rodzaju kompilacji od wieloletniej wsp馧pracy kompozytora z tym wybitnym tw鏎c filmowym. Mistyczne, intryguj帷e, utrzymane w klimacie noir s dwie kompozycje z ich pierwszej wsp鏊nej pracy, s造nnego Blue Velvet. Nie inaczej prezentuj si tak瞠 mroczne, stonowane napisy pocz徠kowe z Mullholland Drive. Zaskoczeniem z pewno軼i b璠zie Dark Spanish Symphony z r闚nie s豉wnej Dziko軼i serca. Jaka sama nazwa wskazuje, to utrzymany w mroczno-romantycznej tonacji pi瘯ny temat z elementami muzyki latynoskiej (min. gitara i kastaniety). I w ko鎍u legendarna muzyka z serialu Twin Peaks, podana w formie 8-minutowej, wspaniale zaaran穎wanej suity, 陰cz帷ej nieco idealistyczny, emocjonalny temat Laury Palmer z tematem g堯wnym. Wielkie brawa nale膨 si brukselskiej orkiestrze, kt鏎a dokona豉 spektakularnej, symfonicznej interpretacji materia逝, nie gubi帷 ducha (i przede wszystkim klimatu!) orygina逝. Tak wi璚 znajdziemy tu znane, koj帷e tempo tematu g堯wnego, jak bardzo charakterystyczne, gitarowe akordy. Do tej interpretacji mia貫m najwi璚ej obaw, jednak jest jednym z definitywnych highlight闚 tego wydawnictwa. Na dok豉dk mo積a us造sze r闚nie elegancj tematu z Prostej historii – ciep貫go w wyrazie filmu Lyncha, do kt鏎ego Badalamenti si璕a po akustyczn gitar i proste, subtelne brzmienie (ujmuj帷y jest dialog wiolonczeli ze skrzypcami w Rose’s Theme Duet). To dow鏚 na to, i tw鏎ca ten potrafi wyj嗆 poza swoj ‘stref bezpiecze雟twa’ i stworzy co zgo豉 innego.

Ciekawa jest r闚nie wsp馧praca kompozytora z innym wizjonerem kina, Francuzem Jean-Pierre Jeunetem. Dziwaczn acz bardzo interesuj帷 ilustracj napotkamy w muzyce z Miasta zaginionych dzieci. Mamy tu typowy dla tw鏎cy muzyczny smutek oraz nostalgi, lecz tak瞠 akordeon oraz surrealistyczn muzyk pod sekwencj tytu這w z u篡ciem gwa速ownych w wyrazie smyczek. Klas sam dla siebie jest ekstremalnie melancholijna piosenka z tego filmu w wykonaniu Marianne Faithful, kt鏎a oczywi軼ie r闚nie u篡czy豉 swojego g這su dla tego nagrania. To unikalne brzmienie pozostaje w s逝chaczu na d逝go, przenosi w 鈍iat mrocznej nostalgii, marze, w豉郾ie trudnego do zdefiniowania 鈍iata przysz這軼i, kt鏎y na ekranie wyczarowa Jeunet ze swoim re篡serskim partnerem, Marciem Caro. Innego rodzaju muzyka to Bardzo d逝gie zar璚zyny, gdzie Badalamenti jest bezwstydnie melodramatyczny, naturalnie w swoim charakterystycznym stylu: sentymentalny smutek oraz nas帷zona mrokiem dramatyka. Ale jak瞠 pi瘯nie. W podobnym tonie utrzymany jest fragment z Granic nami皻no軼i (Edge of Love), z bonusow piosenk retro, 酥iewan przez Beth Rowley. Nieco inne oblicze romantyzmu us造sze mo積a w temacie mi這snym z Kuzyn闚, gdzie elegancki, nieco kilarowski walc prezentuje romantyzm, ale ju w l瞠jszym wydaniu.

Znalaz這 si te miejsce na prezentacj kilku mniej znanych tytu堯w z filmo- i dyskografii tw鏎cy. Tak jest na pewno monochromatyczna ilustracja z francuskiego Przeciwnika (L’adversaire), oparta na syntezatorowym t逝. Niejak atrakcj wydania b璠 na pewno dwa utwory z wokalem Doloros O’Riordan z formacji The Cranberries. Hipnotyzuj帷e, oddalone brzmienie z w這skiej produkcji Evilenko (Morderca ze wschodu) z uduchowionym tekstem, po陰czonym z basow gitar oraz elektronik na pewno znajdzie swoich fan闚. Poniewa to aran瘸cja z pewno軼i daleko wykraczaj帷a poza sztamp wi瘯szo軼i filmowych piosenek. Niebanaln pr鏏k muzyki stanowi d逝窺za suita z Comfort of Strangers (niedawno ponownie wydane przez Quartet Records), w kt鏎ej Badalamenti 陰czy elementy wytwornej symfonii z muzyczn egzotyk (etniczne flety i b瑿ny).

Bardzo 豉komym k御kiem b璠 te trzy kompozycje Badalamentiego b璠帷e muzyk okoliczno軼iow czy te oko這 filmow. 10-minutowa suita z cyklu program闚 prezentuj帷ych s造nnych aktor闚 ameryka雟kich (Inside the Actor’s Studio) stanowi 鈍ietny sampler tw鏎czo軼i kompozytora – nostalgiczny, harmonijny, elegancki kawa貫k muzycznego grania. Podobny jest emocjonalny Snapshot From Prague. S逝chaj帷 tego kawa趾a mog wyobrazi sobie spacer kameralnymi uliczkami czeskiej stolicy w jaki jesienny dzie. Z pewno軼i muzyka 78-letniego nestora potrafi pobudzi wyobra幡i. I gdy ju my郵imy, i mo瞠my go zaszufladkowa, na samym ko鎍u kompilacji odnajdziemy temat olimpijskiej pochodni skomponowany specjalnie pod zmagania Igrzysk 1992 roku w Barcelonie. Badalamenti tworzy przebojow, sportowo uduchowion ilustracj, wykorzystuj帷 fanfaruj帷e d皻e, nuc帷y ch鏎 i marszowy werbel, co w momentach przypomina這 mi muzyk Williamsa...z Gwiezdnych wojen dotycz帷ej rebelii. Utw鏎 ten ma podobnie antyczny charakter co cho熲y muzyka Miklosa Rozsy z Ben-Hura czy te inna, znana olimpijska kompozycja Basila Poledourisa pt. Traditions of the Games. Jak sam Badalamenti stwierdza: ”To by這 jak komponowanie pod scen dramatyczn. Kulminacj widowiska by豉 strza豉 wystrzelona z 逝ku i zapalaj帷a znicz (...) Ca這嗆 by豉 軼i郵e zaplanowana, aby akompaniowa dramatyzmowi sytuacji, kt鏎a rozgrywa豉 si na stadionie.”.

Omawiany tu album jest jedn ze zdecydowanie najlepszych i najbardziej przemy郵anych kompilacji kompozytorskich z jak mia貫m do czynienia (a troch ich ju pozna貫m). Jej warto嗆 podnosi tak瞠 fakt, i tyczy si ona relatywnie ma這 popularnego kompozytora, kt鏎ego dokonania w gatunku trudno przeceni. Jest to 鈍ietne wprowadzenie do jego tw鏎czo軼i jak i jej podsumowanie, tym bardziej, 瞠 muzyka Angelo Badalamentiego powszechnie r闚nie nie jest zby 豉two dost瘼na. Nie m闚i帷 ju o tym, i cz窷 zawartego tutaj materia逝 nie jest dost瘼na w og鏊e w formie oficjalnego wydania. 2-p造towy album zawiera p馧torej godziny muzyki i do nabycia by poprzez stron festiwalu w Gandawie. Pisz „by”, poniewa niestety w obecnej chwili nie jest ju w sprzeda篡 bezpo鈔edniej (przynajmniej na stronie festiwalu nie figuruje ju ‘sklepik’ p造towy; wydano r闚nie podobne albumy po鈍i璚one min. Mychaelowi Dannie czy Gabrielowi Yaredowi). Charakteryzuje go elegancka forma oraz 20-stronnicowa ksi捫eczka, w kt鏎ej mo瞠my znale潭 biografi, zdj璚ia oraz wywiad z kompozytorem. Pewnym wyj軼iem z sytuacji jest alternatywne, 1-p造towe wydanie Varese Sarabande (ok豉dka po prawej), pomijaj帷e jednak cz窷 materia逝 z drugiego kr捫ka (min. piosenki O’Riordan), ale w sumie zachowuj帷e najwa積iejsze kompozycje. Zaskakuje czysto嗆 nagrania a mastering, kt鏎y chwali Badalamenti i wygl康a tak, jakby by to materia nagrywany w warunkach studyjnych. Dla por闚nania, podobna kompilacja po鈍i璚ona Hansowi Zimmerowi (The Wings of a Film) z innego koncertu w Gandawie zawiera odg這sy czy oklaski z widowni. Trudno mi znale潭 wady tego wydania – forma, tre嗆, wykonanie, r騜norodno嗆, przygotowanie materia逝, stoj na bardzo wysokim poziomie i tak te otrzymuj ocen.





Autor recenzji:  Tomek Rokita
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD1:

CD2:
Czas trwania: 90:34
Komentarze

For the Record: Angelo Badalamenti (kompilacja)

Kompozytor:

  • Angelo Badalamenti

Muzyka dodatkowa:

  • David Lynch (Twin Peaks)

Dyrygent:

  • Dirk Bross

Orkiestrator:

  • Angelo Badalamenti
  • Kinny Landrum
  • Phil Marshall
  • Andy Barrett

Wykonawcy:

  • Brussels Philharmonic (The Orchestra of Flanders)

Wydawca:

  • Ghent International Film Festival (2009)

Producent:

  • Angelo Badalamenti
  • Jacques Dubrulle
  • Marian Ponnet
  • Gunther Broucke

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie