Szukaj: w


recenzje

Weisuteddo Sātīn Kidō Keisatsu Patoreibā (WXIII: Patlabor the Movie 3)



Mobile Police Patlabor to obok Ghost in the Shell bodaj najs造nniejsza franszyza stworzona przez Mamoru Oshiiego, znanego na ca造m 鈍iecie re篡sera film闚 anime. Na prze這mie tysi帷leci uniwersum obejmowa這 ju mang, kt鏎 wsp馧tworzy Japo鎍zyk, dwa cykle OVA (Original Video Animation) zawieraj帷e 陰cznie 23 epizody, 47-odcinkowy serial telewizyjny i oczywi軼ie dwa filmy pe軟ometra穎we, kt鏎e ciesz si prawdopodobnie najwi瘯sz popularno軼i. Po dziewi璚iu latach od premiery drugiej cz窷ci, w 2002 roku, Oshii wprowadzi do kin obraz wie鎍z帷y trylogi. Jego tytu w oryginalnym j瞛yku brzmi Weisuteddo Sātīn Kidō Keisatsu Patoreibā, wi璚 dla w豉snej wygody lepiej pos逝giwa si jego angloj瞛ycznym odpowiednikiem, WXIII: Patlabor the Movie 3.

Co ciekawe, nie jest to jednak kontynuacja Patlabor 2: The Movie. Akcja WXIII: Patlabor the Movie 3 toczy si pomi璠zy pierwsz a drug cz窷ci i nie nawi您uje bezpo鈔ednio do fabu tych瞠 film闚. Powracaj jednak bohaterowie znani z poprzednich epizod闚, kt鏎zy, jak 豉two si domy郵i, otrzymuj nowe zadanie. Maj uda si do Zatoki Tokijskiej, gdzie japo雟kie wojsko natrafi這 na 郵ady wielkiego, nieznanego wcze郾iej zwierz璚ia, kt鏎emu nadano enigmatyczn nazw WXIII. Powierzona im misja zbadania tajemniczego potwora z g喚bin okazuje si bardzo trudna i niebezpieczna.

Za muzyk do trzeciej pe軟ometra穎wej produkcji osadzonej w 鈍iecie Patlabora odpowiada, a kt騜 by inny, Kenji Kawai. Japo鎍zyk, podobnie jak Mamoru Oshii, jest w zasadzie jednym z ojc闚 tej serii, gdy skomponowa score do wszystkich, bez wyj徠k闚, film闚 i seriali, kt鏎ych akcja toczy si w tym uniwersum. Czy Kawai m鏬 si zatem czu znu穎ny bior帷 pod swoje skrzyd豉 WXIII: Patlabor the Movie 3? My郵, 瞠 najprawdopodobniej tak, lecz ostateczny efekt nie pozwala nam s康zi, 瞠 japo雟ki kompozytor ca趾owicie zbagatelizowa ostatni produkcj z tryptyku.

Z pewno軼i pierwszy film m鏬 si poszczyci energicznym i chwytliwym Into the Morning Sunshine. Do sequela Kawai skomponowa kolejne dwa bardzo dobre i wyraziste tematy muzyczne - Theme from Patlabor 2 oraz Wyvern. W trzeciej cz窷ci us造szymy za to... No w豉郾ie. Soundtrack z WXIII: Patlabor the Movie 3 nie zawiera w zasadzie 瘸dnej nowej, szczeg鏊nej melodii, kt鏎 mo積a by postawi w jednym szeregu z wymienionymi wcze郾iej kompozycjami. Tworz帷 recenzowany soundtrack Japo鎍zyk skupi si w zamian za to na wykreowaniu odpowiedniej atmosfery poprzez zwr鏂enie si w stron bardziej ambientowych stylizacji. Co prawda tak zabaw z brzmieniem mogli鄉y us造sze ju w Patlabor 2: The Movie, jednak w trzeciej cz窷ci jest jej znacznie wi璚ej.


Tajemniczy, mistyczny klimat towarzyszy nam niemal od pierwszych nut. Powolne, do嗆 mroczne plamy d德i瘯owe podparte rozmaitymi perkusjonaliami, kt鏎e z miejsca nasuwaj na my郵 legendarny soundtrack do Ghost in The Shell, tworz ponur introdukcj. Taka koncepcja jest w zasadzie fundamentem ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej i owa ch這dna, cho mo瞠 niezbyt wyszukana elektronika b璠zie powraca po wielokro. Jest to podyktowane specyfik filmu Oshiego, kt鏎emu, w odr騜nieniu od poprzednik闚, bli瞠j do dramatu filozoficznego, ni produkcji z pogranicza krymina逝 i science-fiction. Z tego wzgl璠u muzyka przeznaczona jest raczej na drugi plan warstwy audiowizualnej, lecz kilka z lekka ospa造ch, nieza鄉ieconych sfx-ami sekwencji pozwala muzyce Kawai'a zwr鏂i na siebie uwag.

Poza eksperymentalnymi i ambientowymi nalecia這軼iami, kt鏎ych genezy nala瘸這by szuka w Patlabor 2: The Movie oraz Ghost in the Shell, daj o sobie zna tak瞠 inne, charakterystyczne elementy bardzo cz瘰to pojawiaj帷e si w tw鏎czo軼i Kawai'a. W typowe dla niego trendy wpisuje si rytmiczna muzyka akcji (WXIII oraz Self Defence Forces), czy tradycyjne, podnios貫 zwie鎍zenie soundtracka w postaci elektroniczno-ch鏎alnych aran瘸cji z uwydatnieniem roli b瑿n闚 (Ending). Do嗆 schematyczna jest te warstwa liryczna, opieraj帷a si g堯wnie na ci庵n帷ych si nutach wygrywanych przez sekcj smyczkow. Nale膨cy do niej prosty, zbudowany na kilku akordach motyw z takich utwor闚, jak np. Something Beauty czy At the Institute , dzi瘯i swojemu subtelnemu i nieco mistycznemu charakterowi ca趾iem nie幢e wkomponowuje si w reszt materia逝 staraj帷ego si unika akustycznej inwazyjno軼i.

Pomimo pewnych problem闚 omawiany soundtrack s逝cha si nie幢e, a to za spraw optymalnego czasu trwania i konsekwencji Kawai'a w tworzeniu swojej muzycznej wizji. Japo鎍zyk unika wyrazistych melodii, a muzyka akcji, czy inne ekspresyjniejsze fragmenty nie przyt豉czaj ilo軼i. Dzi瘯i temu powsta豉 p造ta do嗆 sp鎩na i tworz帷a przed s逝chaczem ciekaw, nieco paranormaln atmosfer, aczkolwiek pewnym zgrzytem jest tutaj umieszczenie prawie 6-minutowego fragmentu Sonaty Patetycznej Ludwiga Van Beethovena (sens jej u篡cia w filmie r闚nie nale篡 podda w w徠pliwo嗆). Wracaj帷 do muzyki Kawai'a, oczywi軼ie nie ka盥emu odbiorcy taki oszcz璠ny w 鈔odkach wyrazu i ambientowy materia przypadnie do gustu, ale to ju naturalnie b璠zie zale瞠 od jego indywidualnych preferencji.

Trudno jednoznacznie stwierdzi, czy WXIII: Patlabor the Movie 3 od strony muzycznej wypada najs豉biej z ca貫j trylogii pe軟ometra鄴wek. Na pewno nie ma startu do 鈍ietnej drugiej cz窷ci, kt鏎a nale篡 do najlepszych prac Kawai'a w ca貫j jego karierze. Natomiast por闚nanie z Mobile Police Patlabor: The Movie z 1989 roku jest ju du穎 bardziej problematyczne. Pierwszy soundtrack posiada na pewno du穎 wi璚ej motyw闚 muzycznych i odznacza si, b康 co b康, spor wyrazisto軼i. Trudno jednak nie zwr鏂i uwagi na obecne tam pewne archaizmy, kt鏎e sprawi強 problemy niejednemu s逝chaczowi lubuj帷emu si w bardziej wsp馧czesnych brzmieniach. Po drugiej stronie barykady stoi w豉郾ie WXIII: Patlabor the Movie 3 - score znacznie bardziej stonowany, nastawiony na budow odpowiedniego klimatu, ale tak瞠 prezentuj帷y si znacznie dojrzalej i mniej anachronicznie. Czy to wystarczy, aby przekona s逝chaczy niech皻nie nastawionych do uniwersum Patlabora? Niekoniecznie, ale na pewno omawiana 軼ie磬a d德i瘯owa powinna umiarkowanie przypa嗆 do gustu wszystkim ceni帷ym sobie tw鏎czo嗆 Kenjiego Kawai'a.


Inne recenzje z serii:
  • Mobie Police Patlabor: The Movie
  • Patlabor 2: The Movie

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1 .Title (2:24)
    • 2. Something Beauty (1:17)
    • 3. Their Daily Lives (2:12)
    • 4. Inpatiants (1:11)
    • 5. Her Solitude (1:26)
    • 6. Darkness Besides Airport (1:18)
    • 7. WXIII (5:04)
    • 8. At The Institute (1:55)
    • 9. Invisible Uneasiness (2:07)
    • 10. The Self-Defense Forces (1:49)
    • 11. Detectives (2:37)
    • 12. The Other Side of Her (1:54)
    • 13. Serious Decision (5:41)
    • 14. Ryujin (2:43)
    • 15. Sonata fur Klavier Nr.8 Pathetique Adagio cantabile (5:42) – muzyka: Ludwig Van Beethoven; wykonanie:Haruki Mino
    • 16. The Last Rain (1:42)
    • 17. Ending (5:15)
    Czas trwania: 46:17
    Komentarze

  • Weisuteddo Sātīn Kidō Keisatsu Patoreibā (WXIII: Patlabor the Movie 3)

    Kompozytor:

    • Kenji Kawai

    Soli軼i:

    • Kenji Kawai (syntezatory)
    • Yuuki Sugawara (perkusja)
    • Kenji Kawai (perkusja)
    • Mari Ide (ch鏎)
    • Yukiko Kawamata (ch鏎)
    • Kaoru Konno (ch鏎)
    • Yumiko Saitoh (ch鏎)
    • Yohko Furukawa (ch鏎)
    • Junko Watanabe (ch鏎)

    Wykonawcy:

    • Uchida Group (sekcja smyczkowa)

    Wydawca:

    • Victor Entertainment (2002)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie