Szukaj: w


recenzje

Minima Rhythm II


Joe Hisaishi od m這do軼i pasjonowa si muzyk minimalistyczn. Nawi您uje do niej nie tylko w swoich 軼ie磬ach d德i瘯owych, ale r闚nie w pracach studyjnych. Wspomnie nale篡 zw豉szcza silnie zakorzeniony w tym gatunku album Minima Rhythm z 2009 roku, kt鏎y okaza si sporym sukcesem komercyjnym i artystycznym. Japo鎍zyk pokaza si w nim jako tw鏎ca, kt鏎y czerpi帷 od innych kompozytor闚, potrafi przedstawi w豉sne spojrzenie na minimalizm. Po sze軼iu latach od premiery tego kr捫ka, Hisaishi wr鏂i z jego „sequelem”.

Myli si jednak ten, kto po Minima Rhythm II oczekuje tych samych, pe軟okrwistych, symfonicznych brzmie, jakie mogli鄉y podziwia w pierwszej cz窷ci. Tym razem Hisaishi si璕a po znacznie mniejszy aparat wykonawczy. Utwory odgrywane s przez r騜ne sk豉dy, lecz nigdy nie przekraczaj帷e pi璚iu muzyk闚. Dlatego te Minima Rhythm II de facto bli瞠j do poprzedniej, studyjnej p造ty Hisaishiego, Vermeer and Escher z 2012 roku, r闚nie stroni帷ej od orkiestrowego przepychu.

Kr捫ek rozpoczyna si od Prayer Song for Piano. Jest to wyciszaj帷a, poniek康 ascetyczna kompozycja na solowy fortepian. Hisaishi nie sili si tutaj na jak捷 wyrazist melodyk; nuty p造n powoli, wr璚z snuj si, tworz帷 nieco senn aur. Jest to do嗆 unikalny utw鏎 w kontek軼ie tw鏎czo軼i Japo鎍zyka, aczkolwiek nie ma co ukrywa, 瞠 raczej nie zadowoli on wi瘯szo軼i jego fan闚. Ten sam instrument pojawia si tak瞠 w znacznie ciekawszej 軼ie盧e Wave, w kt鏎ej s造cha inspiracje muzyk Philipa Glassa. Cechuje j znacznie l瞠jszy i relaksuj帷y charakter.

Shaking Anxiety and Dreamy Globe for 2 Marimbas to ju kompozycja stricte koncertowa, stworzona z my郵 o wirtuozerskich mo磧iwo軼iach wykonawc闚. Wbrew tytu這wi, poza marimbami, us造szymy tak瞠 dzwonki i wibrafon. Maestro wyra幡ie nawi您uje tutaj do napisanego przez siebie utworu Mkwaju z 1981 roku, przy czym mo瞠my si te doszuka nawi您a do Lauda Concertata for Marimba and Orchestra Akiry Ifukube. Niestety Shaking Anxiety and Dreamy Globe for 2 Marimbas wypada du穎 s豉biej od rzeczonych wy瞠j kompozycji. Bez w徠pienia brakuje jej wyrazisto軼i, cho zwariowane, szalone partie na marimby mimo wszystko tworz ca趾iem intryguj帷 ca這嗆. Podobnie mo積a rzecz o kawa趾u Single Track Music 1 for 4 Saxophones and Percussion, kt鏎y m鏬豚y pos逝篡 za 獞iczeniow etiud dla niejednego saksofonisty.

Album zamyka oko這 25-minutowy kwartet smyczkowy, pierwszy w dorobku Hisaishiego. Wszystkie cztery fragmenty – Encounter, Phosphorescent Sea, Metamorphosis, Other World - bazuj na identycznie zatytu這wanych utworach ze wspomnianej wcze郾iej p造ty Veermeer and Escher. Na potrzeby String Quartet no. 1, Japo鎍zyk znacz帷o rozwin掖 poszczeg鏊ne aran瘸cje oraz usun掖 z nich partie fortepianu. A jak si prezentuje sama kompozycja? Po pierwszej, 篡wio這wej cz窷ci, zostajemy rzuceni w wir awangardowych dysonans闚, stanowi帷ych zapewne niema貫 wyzwanie dla wykonuj帷ych je muzyk闚. Maestro pokazuje si jako wprawny, modernistyczny tw鏎ca, ale to chyba jednak zdecydowanie za ma這, aby zaskarbi sobie przychylno嗆 szerszego grona s逝chaczy.

Tak te Minima Rhythm II to p造ta skierowana g堯wnie do koneser闚 muzyki powa積ej, kt鏎zy zapewne odnajd si bez problemu w stylistyce obranej przez Japo鎍zyka. Natomiast pozostali odbiorcy, w tym mi這郾icy tw鏎czo軼i kompozytora, mog mie obiekcje co do tego albumu. To nie jest ten melodyjny, przebojowy Hisaishi, kt鏎ego doskonale znamy z partytur tworzonych dla Hayao Miyazakiego, czy Takeshiego Kitano. To po prostu trudna muzyka, odp豉caj帷a si s逝chaczowi dopiero, gdy ten po鈍i璚i jej dostatecznie du穎 czasu i uwagi. Ale czy za takie dzie豉 najbardziej lubimy Hisaishiego? My郵, 瞠 odpowied nasuwa si sama.



Inne recenzje z serii:
  • Minima Rhytm 1
  • Minima Rhytm 3

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 57:11
    Komentarze

  • Minima Rhythm II

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Orkiestrator:

    • Joe Hisaishi

    Soli軼i:

    • Joe Hisaishi (fortepian)
    • Momoko Kamiya (marimba i dzwonki)
    • Mitsuyo Wada (marimba i wibrafon)
    • Kazuyuki Hayashida (saksofon sopranowy)
    • Wataru Sato (saksofon altowy)
    • Yui Asami (saksofon tenorowy)
    • Ryota Ogishima (saksofon barytonowy)
    • Mitsuyo Wada (perkusja)
    • Kaoru Kondo (skrzypce)
    • Satoshi Morioka (skrzypce)
    • Hironori Nakamura (alt闚ka)
    • Wataru Muka (wiolonczela)

    Wydawca:

    • Universal Sigma (2015)

    Producent:

    • Joe Hisaishi

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie