Szukaj: w


recenzje

Mkwaju


Tw鏎czo嗆 Joe Hisaishiego mo積a podzieli na filmow i studyjn. Pierwsza z nich przysporzy豉 mu rzesze fan闚 na ca造m 鈍iecie; jego niezapomniane melodie, skomponowane min. do dzie Hayao Miyazakiego i Takeshiego Kitano, zna chyba ka盥y szanuj帷y si amator soundtrack闚. Natomiast prace studyjne Japo鎍zyka (w tym piosenki i utwory muzyki powa積ej) ciesz si ju mniejsz popularno軼i, cho stanowi niema造 odsetek dokona maestro. Pierwsz z nich, Mkwaju, maestro napisa i wyda w 1981 roku, na trzy lata przed powstaniem Nausicii z Doliny Wiatru Hayao Miyazakiego - obrazu, kt鏎y mia mu otworzy drzwi do wielkiej kariery.

Jak na kompozytora, kt鏎y 闚cze郾ie mia swoim CV jedynie kilka ma這 znanych produkcji telewizyjnych (g堯wnie animowanych), Hisaishi podszed do swego pierwszego kr捫ka studyjnego bardzo odwa積ie. Japo鎍zyk zwr鏂i si w stron bliskiego mu minimalizmu oraz awangardy, tym samym zupe軟ie porzucaj帷 wzorce muzyczne, z kt鏎ych korzysta dotychczas pisz帷 do bajek dla dzieci. Co wa積e, w ka盥ej z tych sfer maestro pr鏏uje nowych, 鈍ie篡ch rozwi您a, kt鏎e z pewno軼i mog zaskoczy mi這郾ik闚 jego bardziej znanych, filmowych dzie. Do wykonania swoich utwor闚 Hisaishi zaanga穎wa zesp馧 Mkwaju Ensemble, kt鏎y w tym samym roku wyda kr捫ek Ki-Motion , oscyluj帷y wok馧 podobnych, elektroniczno-modernistycnych brzmie.

P造t otwiera jeden z najbardziej charakterystycznych utwor闚 koncertowych Hisashiego, tytu這we Mkwaju . Japo鎍zyk wykonuje tutaj uk這n w stron muzyki minimalistycznej, pisz帷 zap皻lone, szybkie, troch jakby zwariowane partie na marimby i wibrafony (mog帷e si kojarzy z jazzem i afryka雟kim folklorem). Do tego dorzuca jeszcze syntezatory, dodaj帷e ca這軼i unikalnego zabarwienia. Co prawda po latach mo積a powiedzie, 瞠 Mkwaju nieco ju tr帷i myszk, niemniej sama kompozycja wci捫 imponuje pomys這wo軼i. Kawa貫k ten pojawi si tak瞠 na wielu p騧niejszych albumach Japo鎍zyka, min. na Melodyphony (2009).

W podobnym tonie, minimalistycznym i nieco fiku郾ym, utrzymane s r闚nie 軼ie磬i Shak Shak i Tira-Rin. W obydwu przypadkach maestro ponownie si璕a po marimby, wibrafony i elektroniczne eksperymenty. W moim odczuciu jednak najwi瘯sz pere趾 tego kr捫ka jest Lemore, utw鏎 - podobnie jak Mkwaju - zupe軟ie niepodobny do niczego, co w kolejnych latach swojej kariery stworzy Hisaishi. Mo積a wr璚z odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 Japo鎍zyk pr鏏uje t kompozycj zahipnotyzowa s逝chacza, co zreszt w sporej mierze si mu udaje. Lemore maestro przypomni na swoich dw鏂h innych p造tach, Alfa-Bet City (1985) i Shoot the Violist (2000).

Pierwsze cztery 軼ie磬i tworz oficjalnie tzw. Mkwaju Suite. Natomiast dwie nast瘼ne, i zarazem ostatnie, reprezentuj nieco inne brzmienia. Pulse in my Mind to kawa貫k czerpi帷y pe軟ymi gar軼iami z ambientu (sk康in康 jest to gatunek bardzo rzadko eksplorowany przez Hisaishiego), zw豉szcza z tw鏎czo軼i Briana Eno. 13-minutowy Flash-Back to z kolei bodaj najdziwniejszy i zarazem najbardziej awangardowy utw鏎 w karierze Japo鎍zyka. Zbudowany jest bowiem jedynie na rozmaitych d德i瘯ach b瑿n闚. Ze wzgl璠u na swoj specyfik b璠zie on w stanie zadowoli jedynie najzagorzalszych fan闚 modernizmu.

Niestety owa ko鎍闚ka p造ty psuje troch og鏊ne wra瞠nie. Nie 瞠by by豉 to sama w sobie z豉 muzyka, niemniej grono jej odbiorc闚 jest zbyt mocno zaw篹one. Co innego tyczy si Mkwaju Suite (zw豉szcza 鈍ietnych Mkwaju i Lemore), kt鏎e jawi si jako kompozycja znacznie bardziej przyst瘼na, ale jednocze郾ie nie pozbawiona brawurowych aran瘸cji i minimalistycznego sznytu. Reasumuj帷, recenzowany album mo瞠 si podoba odbiorcom poszukuj帷ych bardziej wyszukanych stylizacji, natomiast mi這郾icy Joe Hisaishiego bez zastanowienia powinni si zanim rozejrze. W ko鎍u to jedna z najbardziej prze這mowych prac w jego karierze.

Inne recenzje z serii:
  • Information
  • α-Bet-City
  • Curved Music

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 39:17
    Komentarze

  • Mkwaju

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Orkiestrator:

    • Joe Hisaishi

    Soli軼i:

    • Joe Hisaishi (syntezatory)
    • Midori Takada (marimba, wibrafon, gong, tom-tom)
    • Yoji Sadanari (basowa marimba, gong, tom-tom)
    • Junko Arase (mitla marimba, gong)
    • Pecker (latynoska perkusja)

    Wykonawcy:

    • Mkwaju Ensemble

    Wydawca:

    • Better Days (1981)

    Producent:

    • Joe Hisaishi

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie