Szukaj: w


recenzje

Shape of Water, the (Kszta速 wody)



Trudny to przeciwnik dla recenzenta, ten Alexandre Desplat. Formu逝jesz krytyk, stawiasz zmy郵ne tezy i k御liwe podsumowania, ale ani si obejrzysz, a Francuz odbija pi貫czk, i to on znowu prowadzi w tej rywalizacji, to on zaadaptowa si do nowych warunk闚, podczas gdy twoje przemy郵enia sta造 si nieaktualne i brzmi dzisiaj niezbyt m康rze. Chcesz mu zarzuci, 瞠 nie radzi sobie z wielkoorkiestrowymi ekstrawagancjami – wysma篡 Stra積ik闚 marze i Godzill; udzielisz mu reprymendy za niedob鏎 adrenaliny w muzyce akcji – przy這篡 ci Valerianem; wbijesz mu szpileczk, bo znowu upar si na monotonny fortepian i walczyki – a ten na twoich oczach odbiera Oscara za The Grand Budapest Hotel. Miej瞠 lito嗆, Alexandre! Czy tej 瘸r這cznej ambicji zawodowej nigdy nie b璠zie ko鎍a? Czy zawsze musisz mie ostatnie s這wo? Wiecznie udowadnia, 瞠 jak tylko b璠ziesz mia ochot, to podbijesz kolejny gatunek filmowy, podbijesz serce kolejnego re篡sera, mo瞠 nawet nadszarpniesz jego za篡這嗆 z dotychczasowym kompozytorem? Czy niepokoi Ci czasem to ci庵貫 nienasycenie?

Twoja kariera to przecie ma造 fenomen. Razem z Michaelem Giacchino tworzycie w ostatnim czasie duopol zgarniaj帷y najgor皻sze i najbardziej presti穎we projekty, macie za sob obaj 鈍ietny sezon, przewodzicie tej cz窷ci kompozytorskiego establishmentu, kt鏎a potocznie m闚i帷, "Zimmerowi si nie k豉nia". Ale Giacchino to dobroduszny, pozytywny geek, naturalny spadkobierca Kina Nowej Przygody, cudowne dziecko ameryka雟kiej popkultury filmowej. A Ty, Alexandre? Dystyngowany intelektualista ze Starego Kontynentu, rozprawiaj帷y w wywiadach o Fellinim, Passolinim, Godardzie?... 疾 podbijesz scen arthouse ze swoj salonow estetyk i wra磧iwo軼i – by這 mo瞠 do przewidzenia. Ale Harry Potter? Godzilla? Animacje Dreamworks? Ilu Europejczyk闚 zdo豉這 zawojowa ameryka雟kie kino gatunkowe?

No bo we幟y na przyk豉d taki Kszta速 wody. Guillermo bawi si, oczywi軼ie, kilkoma gatunkami filmowymi i stara si ulepi z nich co nietuzinkowego. Ale konstrukcja opowie軼i, spos鏏 narracji, funkcje przypisane ka盥emu bohaterowi – to wypisz wymaluj podr璚znik filmowej gatunkowo軼i. Szczypta Pi瘯nej i bestii, King Konga oraz E.T., odkszta販onych w ekscentryczno-outsiderskim obiektywie Del Toro. Dla speca od hollywoodzkiego kina gatunkowego, kogo pokroju Jamesa Newtona Howarda czy .p. Jerry'ego Goldsmitha, bu趾a z mas貫m.


Zamiast takiego sprawdzonego speca, na bia造m koniu wje盥瘸sz jednak Ty, Alexandre. Jest to pewnie ma鹵e雟two troch z rozs康ku, tak mo積a by przynajmniej niegrzecznie podejrzewa. Produkcja sygnowana przez Fox Searchlight zawsze ma szans liczy si w walkach o najwy窺ze laury, a Guillermo Del Toro w Twoim CV jeszcze nie widnia. Z kolei nazwisko Desplat w napisach pocz徠kowych to dla filmu r闚nie niema豉 nobilitacja, no bo robi si bardziej presti穎wo, bardziej festiwalowo, jako og鏊nie tak "bardziej", a gdy jeszcze przyjdziesz na sesj nagraniow lub spotkanie Q&A w fularze pod szyj, to marketingowcom oczy rozb造sn od razu tr鎩kolorowymi symbolami euro, kt鏎e ani chybi zasil kiesze dystrybutora nad Sekwan. W tym miejscu nasuwa si rozs康ne pytanie: czy to wszystko nie b璠zie zbyt europejskie, zbyt intelektualne, a mo瞠 zbyt koniunkturalne?

I tu masz jednak nas wszystkich, bo Kszta速 wody robi psikusa i godzi wszystkie strony. Tych kt鏎zy ceni Desplata za desplatyzmy, i tych kt鏎zy wol, gdy Desplat te desplatyzmy poskramia. Je郵i chodzi o estetyk brzmienia, The Shape of Water to oczywi軼ie wypisz wymaluj Alexandre i to w takiej prototypowej, galowej wr璚z wersji. Po wym璚zonych, odtw鏎czych desplatyzmach 2015 i 2016 roku, jest to jednak wersja du穎 bardziej satysfakcjonuj帷a, zar闚no na p豉szczy幡ie rozrywkowej, jak i intelektualnej, tak jakby kompozytor magiczne odnalaz brakuj帷 iskr inspiracji. Mo瞠 jest to po prostu kwestia dobrych temat闚, ze 郵icznym Elisa's Theme na czele (najlepsz melodi skomponowan przez Francuza od dobrych kilku lat), niemniej na tym "desplatowskie" atuty tej pracy si nie ko鎍z. Ciekawe s wiod帷e barwy 軼ie磬i: po逝dniowoameryka雟kie stylizacje akordeonu (ekranowy potw鏎 zosta znaleziony w Amazonii), pogwizdywanie przypisane g堯wnej bohaterce, czy drobne, instrumentalne mu郾i璚ia, jak poruszaj帷a koda Rainy Day w postaci enigmatycznej sol闚ki na flet basowy, pozornie rozwi您uj帷ej napi璚ie dziwnym znakiem zapytania. Typowo desplatowski jest te humor 軼ie磬i, bo muzyka, tak jak i sam film, lubi balansowa na kraw璠zi dobrotliwej ironii. Za przyk豉d niech pos逝篡 pocz徠kowa scena k徙ieli Elizy – po鈔鏚 rutynowych, neutralnych czynno軼i porannych bohaterka w pewnym momencie zaczyna zabawia si sama ze sob w wannie... czemu towarzyszy cukierkowy, niewinny temat Desplata, nadaj帷y kadrowi pociesznie groteskowego rysu. Taki niegrzeczny dowcip nie przystoi mo瞠 salonowemu Alexandre, ale, jak si to mawia, d瞠ntelmeni te maj swoje potrzeby.


Na drugim biegunie 軼ie磬i odnale潭 mo積a z kolei ca陰 wieloletni tradycj muzyki pisanej do hollywoodzkiego kina gatunkowego. Francuz 鈍ietnie odrobi lekcj w tym zakresie, dzi瘯i czemu The Shape of Water ma niemal goldsmithowsk dyscyplin struktury narracyjnej. Dobrze odmierzone wariacje tematu g堯wnego, przeplatane w徠kiem fantasy (motyw potwora) i w徠kiem suspensowym, tworz kilkup豉szczyznow, logiczn opowie嗆 muzyczn, czerpi帷 z najlepszych ameryka雟kich wzorc闚. Wisie鎥 na tocie jest 11-minutowy utw鏎 The Escape, popisowa sekwencja dramatyczna Desplata, b璠帷a czym na miar operatorskiego mastershota. By jednak doceni jej kunszt, warto wybra si na seans filmu – tam bowiem dopiero mo積a dostrzec precyzj tego ilustracyjnego przedsi瞝zi璚ia oraz jego subteln, acz wstrz御aj帷 efektywno嗆. Zdecydowanie czo堯wka dokona Francuza na polu thrillera.

Mimo licznych atut闚, Kszta速 wody jako ca這嗆 nie jest jednak pozycj wybitn w dorobku Desplata. Je郵i chodzi o oddzia造wanie w filmie, maksymaln ocen odbiera jej nieco nadmierna zachowawczo嗆. S造cha to zw豉szcza w dramatycznym finale filmu – utw鏎 Rainy Day - kt鏎y w pewnym momencie zwodzi zapowiedzi ekstatycznej kulminacji na miar s造nnego The Great Eatlon Jamesa Newtona Howarda, ale nigdy takich wy篡n eskpresji nie osi庵a. A wielka szkoda, bo pieczo這wicie narastaj帷y w trakcie seansu emocjonalizm obrazu wiele by zyska za spraw bardziej "epickiego" katharsis w scenie fina這wej konfrontacji. Nie mo積a te nie zauwa篡, 瞠 muzyczny w徠ek szpiegowski stanowi jedynie dope軟ienie ca這軼i i po kilku ods逝chach nie ma wiele ciekawego do zaoferowania na poziomie underscore. Subiektywnie te wydaje mi si, 瞠 lukrowatej estetyce warstwy lirycznej brakuje nieco tej g喚bi, kt鏎a cechowa豉 bolesn melancholi Labiryntu fauna. Delikatna, idealistyczna ilustracja Desplata to eskapizm w czystej postaci, a przecie – jak umownie by ba郾i Del Toro nie traktowa – romans Elizy z wodnym potworem od samego pocz徠ku niesie w sobie rys tragiczny.

Tak czy owak, monsieur Desplat, ostatnie s這wo znowu nale篡 chyba do Ciebie. Gdybym mia obstawia, to uzna豚ym Kszta速 wody za deklaracj, 瞠 czaisz si na tytu nast瘼cy swoich wielkich hollywoodzkich idoli i kontynuatora ich wizji. Taka nieposkromiona ambicja pasowa豉by do Twojej osoby. Jednocze郾ie chcesz udowodni, 瞠 proces desplatyzacji Fabryki Sn闚 zas逝guje na najwy窺ze laury i 瞠 The Shape of Water by豚y ku temu dobr okazj i zas逝穎nym podsumowaniem (bo hotelu w Zubrovce nigdy nie uwa瘸貫 za w pe軟i swoje dzie這, prawda?). Mo瞠 masz racj, mo瞠 nie. By豉 w tym sezonie co najmniej jedna kompozycja lepsza. Ale wag i znaczenie ewentualnego wyboru oceni dopiero historia.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Shape Of Water (03:42)
  • 2. You'll Never Know (04:38) - Renee Fleming
  • 3. The Creature (01:46)
  • 4. Elisa's Theme (02:36)
  • 5. Fingers (02:09)
  • 6. Spy Meeting (01:42)
  • 7. Elisa And Zelda (01:10)
  • 8. Five Stars General (01:31)
  • 9. The Silence Of Love (01:35)
  • 10. Egg (02:13)
  • 11. That Isn't Good (01:43)
  • 12. Underwater Kiss (02:12)
  • 13. The Escape (10:57)
  • 14. Watching Ruth (02:18)
  • 15. Decency (02:23)
  • 16. He's Coming For You (01:39)
  • 17. Overflow Of Love (02:56)
  • 18. Without You (02:30)
  • 19. Rainy Day (03:12)
  • 20. A Princess Without A Voice (01:50)
  • 21. La Javanaise (04:10) - Madeleine Peyroux
  • 22. I Know Why (And So Do You) (02:58) - Glenn Miller & His Orchestra
  • 23. Chica Chica Boom Chic (02:19) - Carmen Miranda
  • 24. Babalu (02:51) -Caterina Valente & Silvio Francesco
  • 25. A Summer Place (02:34) - Andy Williams
  • 26. You'll Never Know (Alternate Version) (06:49) - Renee Fleming
Czas trwania: 76:23
Komentarze
hp_gof 2018-02-06
01:58
Po raz kolejny Olek udowodni, 瞠 pisze 鈍ietne tematy, jest mistrzem orkiestracji, instrumentacji, elegancji, rytmu, tekstury oraz detalu, dlatego wsp馧pracuje z najlepszymi (i najlepsi chc pracowa z nim). B璠zie drugi Oscar! Na szczeg鏊n uwag zas逝guj utwory: The Shape of Water, Elisa's Theme, Underwater Kiss, The Escape, Watching Ruth, Overflow of Love i Rainy Day (tym sposobem wymieni貫m prawie po這w albumu...) ㄠcz one w sobie epicki romantyzm w starohollywoodzkim stylu z optymizmem i delikatno軼i g堯wnej bohaterki. R闚nie brzmieniowo uda這 si Francuzowi stworzy score bardzo charakterystyczny, przynale積y temu jedynemu filmowi, cho utrzymany w znajomej (plumkaj帷ej) stylistyce kompozytora. Z pewno軼i nie jest to dzie這 wybitne, ale bardzo efektywne jako muzyka filmowa i wirtuozerskie pod k徠em technicznym. Kszta速 wody mo積a potraktowa jako muzycznego kontynuatora Ciekawego przypadku Benjamina Buttona, kt鏎y nie zosta w swoim czasie nale篡cie doceniony, jako 瞠 ci捫y這 na nim widmo 鈔edniego filmu. Film del Toro powinien jednak zapisa si na kartach historii, a razem z nim - muzyka Desplata.
Wawrzyniec 2018-02-07
01:18
Ciekawa recenzja, zw豉szcza pod wzgl璠em obranej formy. Muzyka Desplata 豉dna i rzeczywi軼ie temat mu si uda, ale dla mnie jednak Francuz za bardzo wa趾uj go przez ca造 seans. W sumie trudno mi j jednoznacznie oceni, gdy ani nie jestem zachwycony, ani te nie zniech璚ony. A nawet mo瞠 da豚ym wy窺za ocen, ale widok jednego z wybranych zdj耩 niestety zmusi這 mnie do jej zani瞠nia.

Shape of Water, the (Kszta速 wody)

Kompozytor:

  • Alexandre Desplat

Dyrygent:

  • Alexandre Desplat

Orkiestrator:

  • Jean-Pascal Beintus
  • Nicolas Charron
  • Sylvain Morizet

Wydawca:

  • Decca (2017)

Producent:

  • Alexandre Desplat

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie