Szukaj: w


recenzje

Maze Runner: Death Cure (Wi瞛ie labiryntu: Lek na 鄉ier)



Wi瞛ie labiryntu zrobi kilka lat temu spore zamieszanie na rynku filmowym. Zrealizowana za 鄉ieszne pieni康ze ekranizacja kultowej powie軼i Jamesa Dashnera, okaza豉 si wielkim sukcesem artystycznym i komercyjnym. Zgarniaj帷 dziesi璚iokrotno嗆 bud瞠tu, projekt otrzyma dzielone 鈍iat這 na realizacj pozosta造ch dw鏂h cz窷ci literackiej trylogii. No i tutaj zacz窸y si schody. Pr鏏y ognia, jak to na 鈔odkow cz窷 m這dzie穎wego post-apo przysta這, by造 swoistego rodzaju filmem drogi, podczas kt鏎ego g堯wni bohaterowie szukali odpowiedzi na pi皻rz帷e si pytania. Dwu i p馧godzinny obraz, cho zmontowany dosy dynamicznie, nie fascynowa w takim stopniu jak pierwsza cz窷. Ale otwarte zako鎍zenie dawa這 obietnic ciekawej konfrontacji. Czy takow otrzymali鄉y?

Lek na 鄉ier jest dok豉dnie tym, czego po finale przyg鏚 Thomasa mogli鄉y oczekiwa. Pierwsza cz窷 widowiska, to klasyczne budowanie napi璚ia, by w ostatnim akcie zanurzy widza w bezpardonowej i... naiwnie skonstruowanej konfrontacji z ciemi篹c – organizacj D.R.E.S.Z.C.Z. Obraz Wesa Balla powiela wszystkie problemy, z jakimi zmaga造 si ekranizacje Igrzysk 鄉ierci czy innych Niegodnych. Problemem jest sama historia, kt鏎a bazuje na popkulturowych kliszach, prostocie w budowaniu narracji i przerysowanej dramaturgii. Jednak瞠 w kategoriach czysto rozrywkowych, Lek na 鄉ier wygrywa tutaj laur pierwsze雟twa (w zestawieniu z wy瞠j wymienionymi), serwuj帷 odbiorcy 鈍ietnie zrealizowane widowisko. Ot w sam raz na wieczorny wypad ze znajomymi do kina. Zreszt po zgromadzonej na sali widowni doskonale by這 to wida.

Zapewne niewielu z tych m這dych, 膨dnych wra瞠 odbiorc闚, wychodz帷 z kina mia這 w pami璚i co takiego, jak oprawa muzyczna. Zatrudniony do jej skonstruowania, John Paesano, doskonale wiedzia gdzie jego miejsce. I cho jeszcze w pierwszej ods這nie filmowej trylogii mia okazj konstruowa 鈍iatotw鏎cz, buduj帷 emocje i klimat, 軼ie磬 d德i瘯ow, to ju w ka盥ej kolejnej pracy jego starania rewidowane by造 przez ogrom innych wra瞠 – wizualnych. Pr鏏y ognia rozczarowa造 na pewien spos鏏. Cho od strony funkcjonalnej spe軟i造 swoje za這瞠nia w stopniu bardziej ni zadowalaj帷ym, to jednak w oderwaniu od filmowego kontekstu nie potrafi造 sprzeda s逝chaczowi czego r闚nie emocjonuj帷ego. Oparcie ca貫go przedsi瞝zi璚ia na jednym g堯wnym temacie o trailerowej estymie i kilku pobocznych melodiach rozmieni造 t partytur na drobne. Tym bardziej, 瞠 skrz皻nie tkana dzianina orkiestrowych aran瘸cji oszpecona zosta豉 w徠pliwej jako軼i, elektronicznymi bibelotami. W rytm miarowo pulsuj帷ej elektroniki mieli鄉y wkroczy w finalny rozdzia tej opowie軼i.

I pocz徠ek Leku na 鄉ier okaza si dok豉dnie takim produktem, jakiego oczekiwali鄉y. Dalej g喚boko osadzonym na pokutuj帷ych w bran篡 schematach (dyktuj帷e tempo ostinata, pulsuj帷a elektronika), ale przynajmniej bior帷ym na warsztat wspania造 temat z cz窷ci pierwszej. Heroiczna fanfara osadzona na gruncie prostej pod wzgl璠em konstrukcyjnym symfoniki, zaskakuj帷o dobrze sprawdzi豉 si w scenie akcji ratunkowej i co najwa積iejsze, nie zosta豉 przez monta篡st闚 zepchni皻a na dalekie t這 d德i瘯owego miksu. I ku mojemu zdziwieniu podobnie by這 z dalsz cz窷ci oprawy muzycznej, kt鏎a w wielu scenach autentycznie zacz窸a budowa pewne emocje. Oczywi軼ie elementem dominuj帷ym jest w tym filmie muzyczna akcja, ale zanim na dobre zanurzymy si w dynamicznym finale, przed nami ca趾iem spora porcja smutnej w wymowie liryki.


Jest ona zwi您ana z postawami i wieloma decyzjami, jakie podejmuj bohaterowie filmu. Nie spodziewajmy si, 瞠 od strony tematycznej i emocjonalnej b璠zie si tutaj bardzo du穎 dzia這. Paesano nie wykracza poza pewne utarte w bran篡 szlaki, serwuj帷 nam ca造 zestaw ckliwych, fortepianowo-ambientowych kawa趾闚, o kt鏎ych dosy szybko zapominamy. Okazj do podkr璚enia tej dramaturgicznej 鈔uby jest dynamika relacji mi璠zy Thomasem a Teres. Ch這dna pocz徠kowo, oparta na wzajemnych animozjach i serii rozczarowa, powoli przekszta販a si w bli窺z wi篥, od kt鏎ej zale瞠 mog losy wszystkich ocala造ch ludzi. Spotkania i trudne rozmowy okraszone s melancholijnym tonem podsycanym przez wokalizy licznie zaprz璕ane do palety wykonawczej. Ten stan nie potrwa jednak d逝go.

Kiedy na horyzoncie pojawia si legendarne, Ostatnie Miasto, muzyka na nowo zaczyna nam serwowa bardziej zdecydowane brzmienia. Cho wcze郾iej cz瘰towani jeste鄉y skromnymi pr鏏kami action scoru z elementem grozy, na prawdziwe fajerwerki w tym zakresie musimy poczeka do ostatniego aktu widowiska. Szturm na miasto nie uwalnia od razu ca貫go potencja逝 mo磧iwo軼i orkiestrowo-elektronicznego brzmienia. Systematycznie budowane napi璚ie si璕a zenitu dopiero w momencie prze豉mania mur闚. Powsta貫 w wyniku tego poruszenie znajduje idealne odzwierciedlenie w dalszej cz窷ci oprawy muzycznej. Kompozytor stara si jednak trzyma w ryzach sfer melodyczn, nie oddalaj帷 si zbytnio od dyktuj帷ych tempo ostinat. S one no郾ikiem konsekwencji dzia豉 g堯wnych bohater闚, kt鏎zy korzystaj帷 z panuj帷ego wok馧 chaosu, zakradaj si do siedziby D.R.E.S.Z.C.Z.u. Rozgrywaj帷e si tam sceny daj sposobno嗆 do podkr璚enia dramaturgii poprzez przerzucenie ci篹aru ilustracyjnego na orkiestr i ch鏎. Sam fina jest pod tym wzgl璠em bardzo spektakularny i co ciekawe – 鈍ietnie wyeksponowany w d德i瘯owym miksie. Epilog stawia przed nami ckliw liryk, kt鏎ej zwie鎍zenie odbywa si przy udziale buduj帷ych patetyczny nastr鎩, partii ch鏎alnych.

Ca趾iem nie幢e jak na opraw muzyczn do finalnego rozdzia逝 trylogii post-apo. Oczywi軼ie mo積a by這 w這篡 wi璚ej pracy zar闚no w budowanie palety tematycznej, jak i spos鏏 opowiadania podejmowanej tre軼i. Paesano poszed cz窷ciowo na 豉twizn, wr璚z uprzedmiotawiaj帷 swoj ilustracj w scenach akcji. Takie podej軼ie ju na wst瘼ie redukuje grono potencjalnie zainteresowanych si璕ni璚iem po album soundtrackowy. Nie 逝dz si tak瞠, 瞠 grupa docelowa filmu, czyli m這dzie ukierunkowana na rozrywk, rzuci si na ten produkt, jak na popcorn i col przed seansem. Tym bardziej, 瞠 p馧toragodzinny soundtrack wydany nak豉dem Sony Music najzwyczajniej w 鈍iecie przyt豉cza. Opublikowany w formie cyfrowej, kierowany jest g堯wnie do entuzjast闚 serii, kt鏎zy pragn odkrywa ka盥y detal filmu Wesa Balla.

Nie znaczy to, 瞠 mi這郾ik muzyki filmowej nie znajdzie tu czego dla siebie. Prosta, skonstruowana w mainstreamowym duchu, 軼ie磬a d德i瘯owa, posiada swoje momenty, Ma zadatek na umiarkowanie przebojowe, cho w 瘸dnym stopniu nie zobowi您uj帷e s逝chowisko muzyczne. Najlepsz wi璚 metod na rozsmakowanie si w tej pracy jest gruntowna selekcja wchodz帷ych w sk豉d albumu utwor闚. Odrzucenie rozwlekaj帷ych tre嗆 zapchajdziur i skompletowania w豉snej playlisty daj帷ej wzgl璠n satysfakcj z ods逝chu. Tak rol mia這 pe軟i p造towe wydanie soundtracku, ale na zapowiedziach jego wypuszczenia si zako鎍zy這. Czy瘺y wyniki sprzeda篡 cyfrowego albumu by造 niesatysfakcjonuj帷e? Trudno ocenia nie maj帷 cyferek przed oczami. Cho jak wiadomo, zbytnie przywi您anie do liczb zas豉nia szersz perspektyw, co zdaje si idealnie przek豉da na obecne podej軼ie Johna Paesano do wykonywanego zawodu.


Inne recenzje z serii:
  • The Maze Runner
  • Maze Runner: The Scorch Trials

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Rescue (7:50)
    • 2. We Started This Together (3:40)
    • 3. Overrun Checkpoint (1:41)
    • 4. The Last City (2:36)
    • 5. Teresa’s Plea (2:26)
    • 6. Closing In (2:34)
    • 7. An Old Friend (2:10)
    • 8. Lawrence (1:59)
    • 9. The Virus (3:23)
    • 10. Long Way from the Glade (2:42)
    • 11. Whatever the Cost (1:46)
    • 12. Visions of Thomas (4:16)
    • 13. Chat with Teresa (3:15)
    • 14. Let’s Go (3:23)
    • 15. Good Luck Greenie (2:03)
    • 16. The Lion’s Den (10:02)
    • 17. What Bus? (4:08)
    • 18. Lawrence’s Final Act (3:31)
    • 19. Please Tommy, Please (10:38)
    • 20. Crank Lab (5:17)
    • 21. I’m Sorry (5:59)
    • 22. Goodbye (7:38)
    Czas trwania: 92:57
    Komentarze

  • Maze Runner: Death Cure (Wi瞛ie labiryntu: Lek na 鄉ier)

    Kompozytor:

    • John Paesano

    Muzyka dodatkowa:

    • Adam Hochstatter

    Dyrygent:

    • Jason Livesay
    • Nolan Livesay

    Orkiestrator:

    • Jason Livesay
    • Nolan Livesay

    Wydawca:

    • Sony Music (2018)

    Producent:

    • John Paesano

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie