Szukaj: w


recenzje

Mori Motonari


Mori Motonari to 36. w kolejności taiga drama. Ten 49-odcinkowy, historyczny serial, wyprodukowany przez tokijską telewizję NHK, był emitowany od stycznia do grudnia 1997 roku. Jak w przypadku niemal wszystkich produkcji z serii, fabuła przenosi nas do feudalnej, szesnastowiecznej Japonii. Ów produkcja powstała z okazji 500. rocznicy urodzin tytułowego Moriego Motonari, który był najsłynniejszym daimyo, który rządził w mieście Aki (dziś jest to Hiroshima). Motonari odegrał kluczową rolę na kartach historii szesnastowiecznej Japonii, czyniąc swój ród jednym z najpotężniejszych w kraju (kres dynastii Mori nastąpił po klęsce w bitwie pod Sekigaharą w 1600 roku).

Muzykę do tego serialu skomponował Toshiyuki Watanabe, dla którego była ta pierwsza z dwóch produkcji z serii taiga drama, nad którymi miał sposobność pracować (pięć lat później zilustrował Toshie and Matsu). No i jak przystało na tego typu serial, Japończyk przygotował w zdecydowanej większości symfoniczną ścieżkę dźwiękową, gdzie główną rolę odgrywa sekcja smyczkowa i instrumenty dęte drewniane oraz blaszane. Partytura ukazała się na albumie złożonym z 23 utworów, choć liczba ta może być trochę myląca, ponieważ niektóre tracki bywają podzielone na kilka mniejszych.


Soundtrack otwiera przeznaczona na napisany początkowe uwertura. Po fanfarowym preludium, Watanabe prezentuje nam chwytliwy temat główny. Jest to dumna, heroiczna, ale i pełna elegancji melodia. Wiodącą rolę odgrywa tutaj pełna orkiestra, której asystują zarówno stricte azjatyckie perkusjonalia, jak i dużo bardziej klasyczne w brzmieniu werble (nadające całości militarnego wydźwięku). Motyw przewodni przewija się także w wielu innych utworach, czasem bywa zakamuflowany, innym razem prezentuje swoje bardziej liryczne oblicze, jak chociażby w poruszającym i emocjonalnym The Separation, moim osobistym faworycie omawianego krążka. Na tym jednak nie kończy się baza melodyczna.

Watanabe skomponował do Mori Motonari szereg motywów pobocznych, niekiedy przypisanych poszczególnym postaciom. Większość z nich ma wymowę liryczną. Tak jak pozostała część partytury, tak i ta płaszczyzna zdominowana jest przez klasyczne, orkiestrowe instrumentacje. Do najbardziej reprezentacyjnych motywów lirycznych należy urokliwe Love Theme oraz bardziej dramatyczne Sadness i The Men's Memories.

Wspomniałem wcześniej, że utwory bywają podzielone na krótsze fragmenty, czasem dwa, czasem trzy, co oczywiście jest pewną niedogodnością, wszak lepiej byłoby posłuchać pełnych wizji danej idei muzycznej, aniżeli rozdrabniać się na jakieś pomniejsze kompozycje. Innym problemem wydawniczym jest także czas trwania. Co tu dużo mówić – krążek trwa ponad 70 minut, co sprawia, że nie zawsze jest w stanie zagwarantować słuchaczowi odpowiedni poziom skupienia. Tym bardziej, że większość muzyki utrzymana jest w dość podobnej stylistyce, więc przy takiej obfitości materiału łatwo o rozkojarzenie. Utworów urozmaicających album jest natomiast stosunkowo niewiele: do nich należałoby zaliczyć reprezentantów muzyki akcji (co ciekawe, w Battle Watanabe sięga po elektronikę, która akurat niezbyt dobrze współgra z resztą instrumentarium), kawałek Sea Breeze z solowym, tradycyjnym instrumentem strunowym z Japonii, a także specyficzne Women's Quarrel, gdzie ciekawe zastosowanie znalazła artykulacja pizzicato.

Mori Motonari Toshiyukiego Watanabe to jedna z tych klasycznych partytur, do których ciężko mieć większe zastrzeżenia. Samo wydanie jest co prawda przesadzone (spokojnie można by zredukować materiał), a ponadto niczego szczególnie oryginalnego tu nie usłyszymy, niemniej jest to jednak kawał solidnego, symfonicznego grania, do tego podpartego porządną sferą tematyczną. I nawet jeśli wśród serii taiga drama znajdziemy ciekawsze ścieżki dźwiękowej, to Mori Motonari zasługuje po prostu na przyzwoitą ocenę.


Inne recenzje z serii:
  • Musashi
  • Furin Kazan
  • Ryomaden

    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Overture (3:00)
    • 2. Amako Tseunehisa's Theme (3:17)
    • 3. Women's Quarrel (2:24)
    • 4. The Separation (3:10)
    • 5. Ouchi Yoshioki's Theme (2:15)
    • 6. First Love and Separation (2:19)
    • 7. Sadness (2:13)
    • 8. Yuki's Interest (1:51)
    • 9. Love Theme (4:59)
    • 10. Motonari's Decision (2:23)
    • 11. The Fight (3:23)
    • 12. The Men's Memories (5:37)
    • 13. A Country in Battle's Sadness (2:33)
    • 14. Secret Sadness (2:07)
    • 15. Love an Death (4:22)
    • 16. Intrigue and Investigation (4:24)
    • 17. Sea Breeze – Kame's Theme (4:50)
    • 18. Yuki's Death (2:42)
    • 19. Battle (3:08)
    • 20. Death and Sorrow (2:26)
    • 21. Parental Love (4:09)
    • 22. Mori Motonari Main Theme (Ending) (2:02)
    • 23. Motonari's Travel (1:31)
    Czas trwania: 71:05
    Komentarze

  • Mori Motonari

    Kompozytor:

    • Toshiyuki Watanabe

    Wydawca:

    • EMI (1997)

    R E K L A M A








    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie