Szukaj: w


recenzje

Trois Couleurs. Bleu (Trzy Kolory. Niebieski)


Trzy kolory Niebieski to pierwszy z kolejnego cyklu jaki zaproponowali 鈍iatu autorzy "Bez Ko鎍a". Na pomys serii wpad nie kto inny jak Krzysztof Piesiewicz wsp馧scenarzysta film闚 Kie郵owskiego. "Trzy Kolory", cho w jakiej cz窷ci powielaj schematy znane z Dekalogu, potrafi jedna zaproponowa widzowi nowe przemy郵enia i nowe refleksj. O ile bowiem, wcze郾iejszy cykl wychodzi od wznios造ch abstrakcji, kt鏎e by造 t貫m dla codziennych wybor闚 dokonywanych przez zwyk造ch ludzi, ludzi kt鏎zy tym samym definiowali na nowo dziesi耩 przykaza, o tyle "Trzy Kolory" za punkt wyj軼ia maj kolory francuskiej flagi, oraz le膨ce u fundament闚 porewolucyjnej Europy poj璚ia: wolno嗆 – r闚no嗆 - braterstwo, poj璚ia kt鏎e przenosz nas w obszar pogmatwanych do鈍iadcze osobistych g堯wnych bohater闚. Podobnie jak w wypadku Dekalogu (posta anio豉 kreowana przez Artura Barcisia milcz帷o obserwuj帷a czyny mieszka鎍闚), tu r闚nie mo瞠my obserwowa drobne 陰czniki pomi璠zy kolejnymi cz窷ciami (stara kobieta wrzucaj帷a butelki do zsypu, podobne miejsca, przewijaj帷e si – jako dalekie t這 – te same postaci).

Piesiewicz w wywiadzie dla Teleramy, opowiada i pomys napisania "Niebieskiego" wzi掖 si z refleksji nad 篡ciem pewnego wybitnego polskiego kompozytora, kt鏎emu we wszystkich wyst徙ieniach zawsze towarzyszy豉 穎na. Tw鏎ca stwierdzi, 瞠 musia豉 ona odgrywa w jego 篡ciu niezwykle wa積 rol. Na kanwie tej banalnej obserwacji zbudowa wraz z Kie郵owskim przejmuj帷 histori kobiety, kt鏎ej m捫 (uznany i s豉wny autor muzyki) wraz z ma造m dzieckiem gin w wypadku drogowym. To co dzieje si po, jest tematem filmu. Jak zwykle jednak Kie郵owski, edytuje kamer tekst, przetwarza go tak i zamiast odpowiada stawia pytania, du穎 pyta.

Dla ka盥ej z cz窷ci trylogii, tw鏎cy zdecydowali si wykorzysta inny przekaz zar闚no wizualny (r騜ni operatorzy opieraj帷y sw prac na wariacji na temat danego koloru) jak i muzyczny (do ka盥ego odcinka Preisner napisa odmienn w formie muzyk). I tak w "Niebieskim" mamy symfonie, "Bia造" oparty jest o tango, "Czerwony" za bazuje na przetworzeniu bolera.

Wyb鏎 symfonii jako muzyki towarzysz帷ej "Niebieskiemu" by niejako konieczno軼i sprowokowan przez tematyk (gin帷y w wypadku samochodowym m篹czyzna, by wybitnym kompozytorem, kt鏎y przed 鄉ierci tworzy monumentaln Pie填 na Zjednoczenie Europy). Z tego te powodu, partytura do "Niebieskiego", bardziej ni kiedykolwiek jest motorem akcji i integraln cz窷ci fabu造. Poniewa muzyka odgrywa tutaj rol kreacyjn, musia豉 by ju znana przed rozpocz璚iem zdj耩, dlatego te powsta豉 zanim pad pierwszy klaps. Tym samym Preisner odwr鏂i niejako ca陰 idee pisania muzyki pod obraz. Dla niego inspiracj by scenariusz, i tw鏎cze, znacznie bardziej kreacyjne tworzenie pod tekst.

Podobnie jak w "Bez Ko鎍a", tak瞠 i w "Niebieskim" muzyka obecna jest niczym duch. Gdy dok豉dnie zanalizujemy fabu喚 filmu, stanie si dla nas jasne, i taka ma by w豉郾ie jej funkcja. To w豉郾ie muzyka przywo逝je wspomnienia, sprawia, 瞠 zmar造 w wyniku wypadku m捫, jest ci庵le obecny. I mimo i Julie (Juliette Binoche), stara si go odrzuci, uwolni si od niego (sprzedaje dom, wi捫e si w pogmatwany zwi您ek z orkiestratorem m篹a –Patricem) zmar造 wci捫 powraca. Nie tylko za spraw przedmiot闚 (maj帷ych funkcj mnemotyczn) i opowiadanych historii, ale tak瞠 dzi瘯i pewnym elementom metafizycznym, kt鏎ych wyrazicielem jest w豉郾ie muzyka (motyw flecisty graj帷ego na ulicy temat z niedoko鎍zonej symfonii, kt鏎 komponowa m捫). Gdy dodatkowo pod uwag we幟iemy fakt, i Preisner we fragmencie, kt鏎y po raz pierwszy pojawia si podczas pogrzebu m篹a (na p造cie jest to utw鏎 3 Julie Glimspes of Burial) wykorzysta temat z "Bez Ko鎍a" (towarzysz帷y zmar貫mu adwokatowi Antkowi, kt鏎ego 穎na Urszula, w przedziwny metafizyczny spos鏏 jest w stanie zobaczy nieboszczyka), interpretacja staje si jasna.

Niesamowicie brzmi finalne sceny filmu, w kt鏎ych s造szymy uko鎍zon "Pie填 na Zjednoczenie Europy". Nie pe軟i ona tutaj jedynie roli podk豉du, lecz jest motorem prowadz帷ym kamer, kt鏎a zatacza pe軟e ko這: od zbli瞠nia twarzy Julie przez cztery r騜ne miejsca, (w kt鏎ych widzimy g堯wnych bohater闚 "Niebieskiego"), aby na nowo powr鏂i do znajduj帷ej si w intymnym zbli瞠niu Julie. Niezwykle wa積e jest to, i ch鏎 酥iewa po grecku s這wa z Listu 鈍. Paw豉 do Koryntian, daj帷 tym samym nadziej wszystkim postaciom. Muzyka Preisnera ma te znaczenie dla samej Julie. Dopisuje to, czego nie odczytaliby鄉y za pomoc samego obrazu, to 瞠 tylko prawdziwa mi這嗆 mo瞠 uwolni z kl徠wy przesz這軼i, zmy 瘸這b, oddali bolesn, bezproduktywn wolno嗆. Jako ciekawostk mo積a te poda fakt, i na p造cie otrzymujemy dwie pe軟e wersje Pie郾i. R騜ni si one od siebie drobnymi szczeg馧ami. Nie s to tylko nic nie znacz帷e wariacje, lecz warianty Jullie i Patrice'a (orkiestratora), posiadaj帷e r騜ne, cho podobne zako鎍zenia.

Muzyka z "Niebieskiego", podobnie jak i sam film, ma w sobie wiele cudownych moment闚, (do moich ukochanych nale篡 scena czytania nut, w kt鏎ej kamera p造nnie przesuwa si nad partytur a w tle rozbrzmiewa muzyczna wizualizacja zapisu - Olivier and Julie - Trial composition), moment闚, kt鏎e chyba ka盥ego wra磧iwego cz這wieka s w stanie w jaki tam spos鏏 poruszy. Niestety podobnie jak w przypadku wielu innych, wczesnych dzie Preisnera, to co tak genialnie oddzia逝je w filmie, na p造cie w du瞠j mierze traci swoj moc. S逝chaj帷 tej kr鏒kiej p造ty (zawieraj帷ej nieca貫 czterdzie軼i minut muzyki) s逝chacz ma nieodparte wra瞠nie, pewnego przesytu. Z pewno軼i ma na to wp造w monotonny charakter ca這軼i i wr璚z grobowa atmosfera wyzieraj帷a niemal z ka盥ego miejsc 軼ie磬i.

Czy warto si璕n望 po Niebieski? Je郵i kto nie widzia filmu i nie chce poczu si jak na trwaj帷ym prawie czterdzie軼i minut pogrzebie, raczej niech sobie odpu軼i przygod z t 軼ie磬. Natomiast je郵i jest si po wnikliwej lekturze filmu, s康z 瞠 przerobienie p造ty powinno sta si obowi您kiem. Nie tylko ze wzgl璠u na jej uzupe軟iaj帷y wzgl璠em filmu charakter, lecz przede wszystkim ze wzgl璠u na dojmuj帷e pi瘯no bij帷e z Pie郾i na Zjednoczenie Europy.

Niniejsza recenzja jest rozwini璚iem analiz zawartych w artykule Trzy Kolory Muzyki: Partytury Zbigniewa Preisnera do film闚 Krzysztofa Kie郵owskiego cz.2



Autor recenzji:  ㄆkasz Wudarski
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Song for the Unification of Europe (05:13) (Patrice's Version)
  • 2. Van Den Budenmayer - Funeral Music (02:02) (winds)
  • 3. Julie - Glimpses of Burial (00:30)
  • 4. Reprise - First appearance (00:34)
  • 5. The Battle of Carnival and Lent (00:56)
  • 6. Reprise - Julie with Olivier (00:49)
  • 7. Ellipsis 1 (00:20)
  • 8. First flute (00:50)
  • 9. Julie - in her new apartment (01:45)
  • 10. Reprise - Julie on the stairs (01:05)
  • 11. Second flute (01:16)
  • 12. Ellipsis 2 (00:20)
  • 13. Van Den Budenmayer - Funeral Music (01:59) (organ)
  • 14. Van Den Budenmayer - Funeral Music (01:47) (full orchestra)
  • 15. The Battle of Carnival and Lent II (00:42)
  • 16. Reprise - flute (02:19) (closing credits version)
  • 17. Ellipsis 3 (00:22)
  • 18. Olivier's theme - piano (00:36)
  • 19. Olivier and Julie - Trial composition (02:01)
  • 20. Olivier's theme - finale (01:38)
  • 21. Bolero - Trailer for "Red" film (01:08)
  • 22. Song for the Unification of Europe (06:48) Julie's version (film)
  • 23. Closing credits (02:04)
  • 24. Reprise - organ (01:09)
  • 25. Bolero - "Red" film (01:28)
Czas trwania: 00:39:41
Komentarze
Mefisto 2006-04-11
20:53
To prawda - film i muzyka potrafi przygn瑿i, ale smutek te mo瞠 by pi瘯ny przecie :)
Marek 2006-04-12
21:31
O tak, "Pie填..." jest niemal genialna..
wioletta 2007-02-08
20:20
piekne
Sajgona 2007-02-14
12:22
Film, muzyka... wszystko jest tam cudowne... Jeden z najlepszych film闚 mojego 篡cia :)
Damian 2007-08-29
18:12
Polak potrafi. Fragment I Listu do Koryntian spiewany w oryginale(Greka) czyli 'Piesn na zjednoczenie....' Stal sie takim Hitem w Grecji ze lepiej sie wtedy sprzedawal jak albumy Stinga. Panie Zbigniewie.... uklony.
Jacek 2009-08-28
03:36
Patrice to by jej m捫. Orkiestrator to by Olivier.
Mieszko 2013-08-26
12:25
S逝chaj帷 p造ty nie czuje si tego samego, co podczas seansu filmowego.

Trois Couleurs. Bleu (Trzy Kolory. Niebieski)

Kompozytor:

  • Zbigniew Preisner

Dyrygent:

  • Wojciech Michniewski

Orkiestrator:

  • Zbigniew Preisner

Soli軼i:

  • Sinfonia Varsovia
    Ch鏎 Filharmonii 奸御kiej
    El瘺ieta Towarnicka - sopran
    Jacek Ostaszewski - flet
    Konrad Masty這 - fortepian

Wydawca:

  • Virgin (1993)

Producent:

  • Zbigniew Preisner

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie