Szukaj: w


recenzje

First Man (Pierwszy cz這wiek)



Neil Armstrong. Cz這wiek, kt鏎y jako pierwszy dotkn掖 Ksi篹yca... co i tak nie przeszkodzi這 firme Diner's Club odm闚i mu karty kredytowej pi耩 lat po fakcie. Cho ksi捫ek na temat misji Apollo 11 by這 bez liku (陰cznie z artystycznym reporta瞠m Normana Mailera), a dziw, 瞠 dopiero w tym roku powsta fabularny film na ten temat. Sam program Apollo doczeka si kilku adaptacji. Najs造nniejsz pozostaje oczywi軼ie Apollo 13 Rona Howarda ze 鈍ietnymi rolami Toma Hanksa, Billa Paxtona, Kevina Bacona i Eda Harrisa. Napisan przy udziale astronauty biografi First Man zainteresowa si pierwotnie Clint Eastwood, ale w ko鎍u po Whiplash projekt zaproponowano m這demu re篡serowi, Damienowi Chazelle. Od pocz徠ku do roli g堯wnego bohatera chcia Ryana Goslinga. W mi璠zyczasie nakr璚ili wsp鏊nie La La Land i aktor ch皻nie przyj掖 propozycj zagrania Neila Armstronga. Towarzysz mu Claire Foy jako jego 穎na Janet, Kyle Chandler jako legendarny dyrektor Wydzia逝 Za堯g Lataj帷ych Deke Slayton, Corey Stoll jako Buzz Aldrin i Jason Clarke w roli Eda White'a, przyjaciela Armstronga i pierwszego Amerykanina, kt鏎y wyszed w przestrze kosmiczn. Pierwszy cz這wiek jest pierwszym filmem, do kt鏎ego Chazelle nie napisa scenariusza - autorem by Josh Singer. Do wsp馧pracy z re篡serem wr鏂i szwedzki operator Linus Sandgren. Film, kr璚ony w du瞠j mierze z r瘯i, stara si bardzo konsekwentnie odda do鈍iadczenie bycia w kosmosie i lotu kosmicznego (zw豉szcza bior帷 pod uwag loty eksperymentalnym X-15 i nieudan misj Gemini 8), ale w scenach na Ziemi czasem pr鏏uje by wizualnie zbyt realistyczny.

Przez swoj karier Damien Chazelle pracowa tylko z jednym kompozytorem, laureatem Oscara Justinem Hurwitzem. Nie inaczej sta這 si przy Pierwszym cz這wieku. Znaj si zreszt z re篡serem ju ze studi闚, mieszkali razem w pokoju w jednym z harvardzkich akademik闚. Kompozytor (i scenarzysta telewizyjny, co ciekawe) potraktowa projekt ambicjonalnie. Po pierwsze nauczy si orkiestracji i dyrygentury. Po drugie, od pocz徠ku za這篡 sobie, 瞠 b璠zie korzysta z klasycznych syntezator闚, zw豉szcza pochodz帷ego w豉郾ie z lat 60-tych oryginalnego Mooga. W trakcie researchu do roli, Ryan Gosling odkry, 瞠 Neil Armstrong by wielkim fanem thereminu, pierwszego elektronicznego instrumentu, w kt鏎ym "gra si" polem magnetycznym. Powiedzia o tym re篡serowi i kompozytorowi, kt鏎y od razu postanowi wykorzysta ten wyj徠kowy instrument w swej pracy. Album zosta wydany przez wytw鏎ni Back Lot Music.

I album, i film, rozpoczyna X-15. Ambientowy utw鏎 od razu sugeruje g堯wny temat i zapowiada brzmienie 軼ie磬i - ju tu s造cha mroczne partie syntezator闚 i thereminu, kt鏎y troch odrealnia ca這嗆. Podobnie jest w Good Engineer. Oba te utwory brzmi raczej jak z filmu science-fiction ni z biograficznego dramatu. Dopiero trzeci utw鏎 wprowadza jeden z najwa積iejszych obok instrument闚 軼ie磬i - harf. Karen i Armstrong Cabin wprowadzaj w kameralny spos鏏 tematyk 軼ie磬i.

Harfa jest ciekawym wyborem. Zwykle kompozytorzy do takich kameralnych, rodzinnych scen deleguj fortepian albo gitar akustyczn. Harfa jednak odgrywa tu wi瘯sz rol. Another Egghead wprowadza bowiem temat treningu, praktycznie bluesowe ostinato, kt鏎e jednocze郾ie 陰czy w sobie napi璚ie i determinacj, tak potrzebn, by osi庵n望 cel, jakim by這 wyl康owanie na Ksi篹ycu przed ko鎍em dekady, jak chcia tego John F. Kennedy. Ostinato szkolenia, kt鏎e pojawia si po raz pierwszy przy okazji zg這szenia si Armstronga do pracy w NASA, dominuje w 軼ie盧e przez pewien czas. W 軼ie盧e pojawiaj si coraz to nowe kolory, ju radosne Houston wprowadza waltornie. Multi-Axis Trainer jest bardziej agresywne. Ju teraz mo積a dostrzec, 瞠 Hurwitz bardzo ostro積ie buduje swoj 軼ie磬.

Podobnie jest z filmem. Ju od pierwszej sekwencji z samolotem X-15 wida, 瞠 podstawowym za這瞠niem re篡sera by這 trzymanie si konsekwentnie postaci Neila Armstronga i jego punktu widzenia. Jest to szczeg鏊nie dramatyczne w sekwencjach lot闚 kosmicznych, kr璚onych z r瘯i w bardzo bliskich planach. Kamera prawie nie opuszcza kapsu造, a widz widzi tylko to, co astronauci. Tyczy si to nawet sekwencji, w kt鏎ej Armstrong nie jest obecny - tragicznego po瘸ru Apollo 1, w kt鏎ym gin Gus Grissom, Roger Chaffee i najlepszy przyjaciel Neila - Ed White. W豉郾ie w tych momentach filmu, jeszcze przed s造nnym lotem na Ksi篹yc, muzyka Hurwitza jest najbardziej odrealniona. Sekwencja Gemini 8, pocz徠kowo mroczna i niepewna (Searching for Aegena) przechodzi w klasyczny, kubrickowski wr璚z klasyczny walczyk dokowania. Jest to jedyny w ca貫j 軼ie盧e czysto radosny moment, wr璚z sielankowy. Tym bardziej kontrastuje on ze Spin. Ten utw鏎 za brzmi jak prosto z horroru klasy B, zw豉szcza w tym, jak wykorzystuje elektronik i theremin. Dodajmy, 瞠 w filmie zostaje on powt鏎zony kilkukrotnie. Kompozytor w tej w豉郾ie sekwencji, kluczowej dla zrozumienia przyj皻ego przez Chazelle'a stylu (cho nie jestem do ko鎍a pewien, czy trzymanie si tego stylu, zw豉szcza kamery z r瘯i, w scenach na Ziemi by這 s逝szne), przepuszcza widza przez wszystkie emocje, kt鏎e odczuwali astronauci, nie鈍iadomi (a na pewno mniej 鈍iadomi ni widz) tego, co si dzieje.

Pow鏚 wyciszenia muzyki i stopniowego zwi瘯szania jej intensywno軼i w ramach rosn帷ego napi璚ia jest jeszcze jeden. Neil Armstrong, przynajmniej w wersji Goslinga i Chazelle'a jest osob wyciszon, wr璚z bardzo skryt, czasem osch陰 (jak jedna z rozm闚 mi璠zy nim a Edem). Jego jedyn w pe軟i emocjonaln reakcj jest rozbicie w r瘯u szklanki w obliczu tragedii. Jest skoncentrowany na celu, co ilustruje wspomniane ju ostinato powi您ane z treningiem czy samym NASA. Kompozytor musi odtworzy stan psychiczny bohatera, bo tak funkcj pe軟i g堯wnie ilustracja Justina Hurwitza, z drugiej nie mo瞠 prze豉dowa sob filmu z wyj徠kiem Docking Waltz. Zwraca jednak uwag te ostro積y spotting. Muzyki nie ma zbyt du穎. Wydany album jest w zasadzie kompletn 軼ie磬 uporz康kowan chronologicznie. Dlatego te kt鏎e powt鏎zenie motywu treningu w pierwszej po這wie mo瞠 nu篡. W filmie jest to jednak lepiej roz這穎ne w czasie. A najciekawsze dopiero przed nami.


W momencie, kiedy Apollo 11 rusza na Ksi篹yc, 軼ie磬a staje si najbardziej ekspresyjna, ale te pojawiaj si problemy z oryginalno軼i. Samo Apollo 11 Launch oparte jest w du瞠j mierze na... Locie 93 Johna Powella. S造cha to przede wszystkim w partiach perkusji i syntezator闚, cho te ostatnie przypominaj tak瞠 tw鏎czo嗆 Hansa Zimmera. Niemiecki kompozytor staje si wa積 inspiracj w sekwencji lotu i l康owaniu na srebrnym globie. Dzi瘯i odwo豉niom zw豉szcza do Interstellar Hurwitzowi udaje si zachowa introspekcyjny charakter tych scen, co odnosi si wyra幡ie do tego, jak o swoich do鈍iadczeniach w przestrzeni pozaziemskiej m闚i sami astronauci. A jest to do鈍iadczenie o wr璚z duchowym charakterze. Dla tylko kilku przyk豉d闚 - Rusty Schweickart w Apollo 9 musia pozosta d逝瞠j poza pojazdem (do jego wyj軼ia w przestrze prawie nie dosz這 z powodu kosmicznej choroby poruszeniowej). Widok Ziemi poruszy go tak mocno, 瞠 po powrocie zacz掖 medytowa. S造nna jest lektura pocz徠ku biblijnej Ksi璕i Rodzaju podczas oblatywania orbity Ksi篹yca w Apollo 8. Pozew znanej ateistki o narzucanie jej tre軼i religijnej zosta odrzucony przez S康 Najwy窺zy USA, kt鏎y uzna, 瞠... orbita lunarna nie znajduje si w jego jurysdykcji. Takich przyk豉d闚 jest wi璚ej, jeden z nich (Buzz Aldrin) zostaje zreszt w Pierwszym cz這wieku pomini皻y.

Na tym duchowym pierwiastku opiera si Interstellar, wa積y jest tak瞠 dla Grawitacji Alfonso Cuarona. Najpierw jednak bohaterowie musz wyl康owa na Ksi篹ycu. Ilustruje to wypuszczone jeszcze przed premier filmu The Landing. Utw鏎 bardzo popularny, jednocze郾ie bardzo kontrowersyjny. Zestawiano go z Interstellar, Lotem 93 (rytmiczne uderzenia taiko), z Grawitacj, Ostatnim Mohikaninem (ostinato i relacja mi璠zy ostinatem a tematem faktycznie przypomina Promentory). Pulsuj帷a elektronika to oczywi軼ie Hans Zimmer. Wydaje si jednak, 瞠 bardzo wa積y jest jeszcze jeden kompozytor, kt鏎y par razy wybra si w kosmos, ale ju kilka lat po l康owaniu Apollo 11. Jest to John Barry. Nawi您ania do Anglika pojawiaj si zw豉szcza pod koniec utworu, gdzie w ostatniej minucie waltornie bardzo wyra幡ie przypominaj niekt鏎e fragmenty muzyki z serii o Jamesie Bondzie (cho, paradoksalnie, nie Flight into Space z Moonrakera). Dopiero teraz te swoj rol ujawniaj g堯wne tematy - temat samego Armstronga (grany pocz徠kowo przez smyczki, potem przejmowany przez d皻e blaszane) pojawia si na tle znanego nam ju ostinata, wcze郾iej granego najcz窷ciej przez harf, b璠帷ego tematem rodziny Armstrong闚. Kontynuuj帷 konsekwentnie psychologiczn ilustracj filmu, w sekwencji tej Hurwitz pokazuje nam, o czym tak naprawd nie鈍iadomie my郵i bohater. W pe軟i pierwiastek duchowy podr騜y kosmicznej objawia si w momencie, w kt鏎ym pojawia si cisza przestrzeni kosmicznej. Do ko鎍a filmu ju Hurwitz operuje wyciszeniem. Moon Walk, Home i Crater s wr璚z ascetyczne. Elektronika i harfa. Wi璚ej film nie potrzebuje, zw豉szcza przy takim zako鎍zeniu filmu. A ju czystym pi瘯nem jest kameralne, delikatne wprost Quarantine, czyli duet harfy i thereminu.

Album ko鎍z oparte na temacie treningu End Credits oraz delikatniejsze bonusowe Sep Ballet ("sep" - od "separation", od陰czenie np. l康ownika od modu逝 dowodzenia albo poszczeg鏊nych cz窷ci rakiety no郾ej). Dodatkowe nieom闚ione utwory to w zasadzie poemat Whitey on the Moon melorecytowany w filmie przez Leona Bridgesa, pokazuj帷y, czym l康owanie na Ksi篹ycu by這 dla populacji czarnosk鏎ej ("Moj siostr ugryz szczur, a bia豉s na Ksi篹ycu", itd.) oraz znajduj帷y si w niekt鏎ych wersjach utw鏎 Lunar Rhapsody Lesa Baxtera, wykonywany przez samego doktora Samuela Hoffmana, wykonawc wi瘯szo軼i najs造nniejszych partii tego instrumentu. Muzyka Justina Hurwitza jest ciekawa, cho nie doskona豉. Jej kompletne praktycznie zestawienie na albumie pokazuje, jak wiele materia逝 brzmi praktycznie identycznie. Istniej te problemy z oryginalno軼i, cho w wielu przypadkach mo積a zrzuci to na karb 鈍iadomej decyzji artystycznej (jak wp造w klasyki kina science-fiction, broni豚ym te nawi您a do Johna Barry'ego). Oczywi軼ie pojawiaj si i nowe trendy, jak w przywi您aniu kompozytora do ostinat, zw豉szcza w sekwencji l康owania na Ksi篹ycu. Ta jednolito嗆 stylistyczna te jest jedn z niewielu wad filmu Damiena Chazelle'a (problematyczna czasem kamera z r瘯i). Ale w obu przypadkach konsekwencja w pozostaniu z g堯wnym bohaterem jest godna podziwu.



Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. X-15 (01:22)
  • 2. Good Engineer (01:06)
  • 3. Karen (00:45)
  • 4. Armstrong Cabin (01:15)
  • 5. Another Egghead (01:05)
  • 6. It'll Be an Adventure (00:41)
  • 7. Houston (02:16)
  • 8. Multi-Axis Trainer (02:54)
  • 9. Baby Mark (00:47)
  • 10. Lunar Rhapsody (03:04) -- Les Baxter i dr Samuel Hoffman
  • 11. First to Dock (01:27)
  • 12. Elliot (00:28)
  • 13. Sextant (01:45)
  • 14. Squawk Box (01:54)
  • 15. Searching For the Aegena (01:51)
  • 16. Docking Waltz (03:22)
  • 17. Spin (01:15)
  • 18. Naha Rescue 1 (01:05)
  • 19. Pat and Janet (01:34)
  • 20. The Armstrongs (02:25)
  • 21. I Oughta Be Getting Home/Plugs Out (01:10)
  • 22. News Report (00:42)
  • 23. Dad's Fine (01:03)
  • 24. Whitey on the Moon (01:48) -- Leon Bridges
  • 25. Neil Packs (01:25)
  • 26. Contingency Statement (01:56)
  • 27. Apollo 11 Launch (05:50)
  • 28. Translunar (01:01)
  • 29. Moon (01:07)
  • 30. Tunnel (00:52)
  • 31. The Landing (05:31)
  • 32. Moon Walk (01:29)
  • 33. Home (01:51)
  • 34. Crater (02:00)
  • 35. Quarantine (02:15)
  • 36. End Credits (04:19)
  • 37. Sep Ballet (01:17) *
Czas trwania: 67:57

* - utw鏎 bonusowy
Komentarze
Wawrzyniec 2018-11-28
17:23
Ciekawa 軼ie磬a z dwoma dobrymi tematami, ale w samym filmie to poza paroma fragmentami raczej nieobecna. Wiadomo Landing wypada 鈍ietnie w obrazie i na p造cie, ale poza tym to jednak wielokrotnie gin窸a mi ta muzyka w filmie. Ale par mocnych moment闚 posiada.
Bromski 2018-12-10
18:29
安ietny soundtrack i w kategoriach kosmicznych bije przereklamowan Grawitacj, czy Interstellar. Trzymam kciuki za kolejnego Oscara dla Hurwitza.
Mystery 2019-01-11
18:33
Pi瘯na muzyka filmowa. Wydanie troch przesadzone, ale tylko troch i zaledwie kilka nie wnosz帷ych atmosferycznych minut闚ek nie jest w stanie zepsu dobrych wra瞠. Mamy kilka wiadomych highlight闚 ("The Landing"!), trzy niez貫 motywy i ich udane aran瘸cje i repetycje, dzi瘯i kt鏎ym ca這嗆 zyskuje odpowiedniego klimatu, panie Hurwitz, oby tak dalej.
Trevor 2019-01-13
00:09
Zgadzam si z przedm闚c The Landing jest kapitalne.Ca這嗆 nie jest tak jednolita zar闚no brzmieniowo jaki i tematycznie jak La La Land,ale podoba mi si ten soundtrack od pocz徠ku do ko鎍a.Na d逝go zapada w pami耩.Strzelam w ciemno,瞠 Z這ty Glob w pe軟i zas逝穎ny mimo nietypowej konkurencji.

First Man (Pierwszy cz這wiek)

Kompozytor:

  • Justin Hurwitz

Dyrygent:

  • Justin Hurwitz

Orkiestrator:

  • Justin Hurwitz

Soli軼i:

  • Justin Hurwitz (theremin)

Wydawca:

  • Back Lot Music (2018)

Producent:

  • Justin Hurwitz

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie