Szukaj: w


recenzje

Godfather, the (Ojciec chrzestny)


"Ojciec chrzestny". Mario Puzo. Francis Ford Coppola. Marlon Brando. Al Pacino... Kt騜 nie zna tego zestawu? Ta ekipa stworzy豉 w 1972 roku jak to si m闚i: "dzie這 epokowe". Film, kt鏎y okaza si nie tylko wielkim sukcesem finansowym (do czasu "Szcz瘯" Spielberga dzier篡 rekord zysk闚) i artystycznym, lecz r闚nie sp這dzi tysi帷e odniesie, na郵adownictw, analiz czy pr鏏 parodii obrazu romantycznej, aczkolwiek brutalnej i pot篹nej organizacji przest瘼czej pochodzenia sycylijskiego. Fenomenalna stawka aktorska, niezapomniane dialogi, epicki rozmach, kulisy tak znakomicie przeniesione z prozy Puzo i wreszcie muzyka. To sk豉da si na wielk epopej, w kt鏎ej "zagra這" idealnie wszystko, wygrywaj帷 nie rzadko najbardziej powa瘸ne plebiscyty na film wszechczas闚. Sycylijskie korzenie i w這ski posmak wnosi do filmu chyba ju dzi nie鄉iertelna muzyka legendarnego Nino Roty, kt鏎y obok Ennio Morricone i Maurice'a Jarre b璠zie najprawdopodobniej uwa瘸ny za najwybitniejszego europejskiego kompozytora filmowego wszechczas闚.

Muzyka z "Ojca chrzestnego" to przede wszystkim s造nny temat g堯wny, jeden z naprawd najbardziej rozpoznawalnych utwor闚 w historii kina. Przerabiany, aran穎wany i grany na setkach kompilacji, koncert闚 czy w ramach innych okoliczno軼iowych wydarze. Do tego stopnia, i jego kolejne inkarnacje fana muzyki filmowej mog chyba ju tylko znu篡. Na szcz窷cie 軼ie磬a d德i瘯owa z "The Godfather" opr鏂z tematu g堯wnego (tzw. The Godfather Waltz) ma do zaoferowania bogactwo tematyczne i poziom muzyczny na miar filmu, do kt鏎ego zosta豉 skrojona. Tematem, kt鏎y cz瘰to bywa (pewnie przez przypadek) mylony b康 mylnie "dokooptowywany" (niejako "z musu"?) do tematu walca jest temat mi這sny, w kt鏎ym Rota nie szcz璠zi rzewnego, orkiestrowego pi瘯na. Oba tematy wspaniale si uzupe軟iaj, oba posiadaj swoisty "ludowe" pi皻no, kt鏎e wykreowa m鏬 chyba tylko tw鏎ca pochodz帷y ze s這necznej Italii. Orkiestrowemu brzmieniu wt鏎uj znaki firmowe tej kompozycji, czyli akordeon i mandolina, tworz帷 sentymentalny, melancholijny urok, kt鏎y doskonale tuszuje brutalne kulisy i kulturowe 廝鏚豉 zarz康zaniem przest瘼czym imperium. I mimo, 瞠 Coppola stara si na tle ca貫j zbrodni, spirali z豉 przedstawi sycylijsk mafi w romantycznym 鈍ietle, tak naprawd obraz ten wyg豉dza w szczeg鏊no軼i muzyka Roty...

Wydany przez MCA w 1991 roku album z "Ojca chrzestnego" jest bardzo dobrze skonstruowany. Miast prezentowa muzyk chronologicznie lub w pe軟ym wydaniu (bior帷 pod uwag d逝go嗆 filmu!), przedstawia nam najbardziej istotne rozwini璚ia tematyczne i fragmenty. Walc, kt鏎ego symbol, czyli rozpoczynaj帷a solowa tr帳ka niejednokrotnie przechodzi do pe軟ych poezji rozwini耩 na ca陰 orkiestr b康 bardziej intymnych sol闚ek na wspomniane instrumenty, jest zaintonowany kilkukrotnie, w tym warty wszelkiej uwagi fina z udzia貫m ch鏎ku. Pewnym jego przed逝瞠niem jest Sicilian Pastorale, w sielskim, delikatnym charakterze przypominaj帷 banicj Michaela Corleone w ojczy幡ie jego ojca. Inn pere趾 jest z kolei Apollonia, gdzie mandolinie wt鏎uje lekka gitara akustyczna doskonale odzwierciedlaj帷 ekranowe, czyste uczucie Ala Pacino do jego wybranki. Nie bez znaczenia jest r闚nie pozostaj帷y w tle i troch trudniejszy do wychwycenia (utw鏎 The New Godfather), cho z pewno軼i mog帷y konkurowa z tematami g堯wnymi, temat Michaela. Pe貫n tak jak jego bohater z逝dnych nadziei i utraconej niewinno軼i, b璠帷 bardziej wyeksponowanym w cz窷ci drugiej.

Na wydanie albumowe nie przemycono za to praktycznie w og鏊e muzyki suspense'u, kt鏎a w do嗆 du瞠j ilo軼i ilustrowa豉 pierwsz cz窷 filmu po zamachu na Don Vito. W filmie bardzo dobrze tworz帷a duszne napi璚ie, tutaj praktycznie pojawia si tylko na moment, w osobie tykaj帷ego fortepianu i basu. Z perspektywy, jej omini璚ie wydaje si jednak s逝szne, poniewa trudno sobie wyobrazi by by豉 jakim ekscytuj帷ym prze篡ciem muzycznym. Cho klasy i funkcjonalno軼i w filmie nie spos鏏 jej odm闚i... Zastanawiaj帷a w tej kwestii jest 軼ie磬a The Pickup, kt鏎a nie znalaz豉 si w ko鎍owej wersji filmu. Bardziej przypomina gangstersk muzyk Ennio Morricone (jak "Dawno temu w Ameryce"), z pop-owym beatem oraz swinguj帷 melodi i prawd m闚i帷 nie mia豉 prawa znale潭 si w filmie, cho do嗆 ciekawa to propozycja. By dope軟i obraz r騜norodno軼i, nale篡 wspomnie r闚nie o bardzo ci篹kim w odbiorze fragmencie ze sceny chrztu na organ ko軼ielny oraz muzyce zaaran穎wanej przez ojca Francisa Forda Coppoli do scen weselnych. Carmine Coppola, tak瞠 do嗆 uznany kompozytor filmowy, maj帷y na koncie min. elektroniczny ambient "Czasu Apokalipsy", odpowiedzialny jest za muzyk "廝鏚這w" z weselnego prologu, w kt鏎ej znalaz這 si miejsce na tarantell, przer鏏k tradycyjnego ta鎍a w這skiego. Szczeg鏊nie ten utw鏎 wywo豉 z pewno軼i u鄉iech na Waszych twarzach. 安ietna rzecz. Szkoda, 瞠 na soundtracku nie znalaz豉 si za to weselna przy酥iewka pewnego dziadka ze starszyzny... ;).

Tak jak napisa貫m u g鏎y, muzyka z "The Godfather", a w szczeg鏊no軼i temat g堯wny, kt鏎y j reprezentuje mog豉 si ju dawno znudzi i "przeje嗆". Wydaje mi si, 瞠 wydanie albumowe zadaje k豉m takim spostrze瞠niom. Zaledwie ponad 30-minutowy album to doskona豉 reprezentacja materia逝 Roty. Ta d逝go嗆 bior帷 pod uwag prawie 3-godzinny metra filmu mo瞠 dziwi, ale w samym obrazie muzyki r闚nie jest ma這. Coppola anty-ameryka雟kim sposobem u篡wa muzyki w do嗆 stonowany spos鏏, przede wszystkim podk豉daj帷 j pod sceny bez dialog闚, gdzie wed逝g mnie jeszcze bardziej uwydatnia swoj wielko嗆 i klas. Nino Rota stworzy prawdziwego klasyka, filmow ilustracj z fenomenalnym pod這瞠m tematycznym, bezb喚dnie pos逝guj帷 si orkiestrowym brzmieniem, kt鏎e jest ani nie za pot篹ne ani nie za kameralne, dodatkowo importuj帷 kilka naprawd 鈍ietnych pomys堯w. Kto mo瞠 mimo ca貫j eklektyki, o kt鏎ej napisa貫m powy瞠j zarzuci "The Godfather" ma陰 sp鎩no嗆, jednak narracja muzyczna i dob鏎 materia逝 wspaniale si wed逝g mnie uzupe軟iaj. Przy wielu nagrodach jakie film zdoby, troch pechowo statuetka Oscara omin窸a Rot, gdy jego nominacj wycofano po odkryciu, i cz窷 materia逝 wykorzysta z ma這 znanego filmu "Fortunella" z 1958 roku. Tak czy owak, historia zwraca W這chowi nale積e miejsce, nawet bez glorii Oscara. "The Godfather" to muzyka wielka i niepowtarzalna - legenda jest wci捫 篡wa.



Inne recenzje z serii:
  • The Godfather Part II

    Autor recenzji:  Tomek Rokita
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 31:33
    Komentarze
    ZuZu 2012-03-20 19:04
    Lepsze od Conana?
    Koper 2012-03-20 21:34
    Nie, ale te klasyk :P
    ZuZu 2012-03-21 13:41
    A jest co lepsze od Conana?
    Micha Turkowski 2012-03-21 16:06
    Wed逝g mnie, nie ma lepszej 軼ie磬i od Conana :) Ale to moja subiektywna opinia :) A tu jest Godfather, wi璚 nie offtopujmy :)
    ZuZU 2012-03-21 17:46
    OK, ale je郵i chodzi o IMDb to film teraz jest na drugim miejscu. B陰d w pierwszym akapicie.
    Tomek 2012-03-21 20:20
    Recenzja by豉 pisana z 6 lat emu. Mo瞠 by tak, 瞠 wr鏂i na 1 miejsce i co wtedy, znowu zmienia? :-)
    michal 2012-03-22 13:45
    Co wy w tym Conanie widzicie to ja nie wiem ;p
    ZuZU 2012-03-22 17:56
    Na drugim miejscu jest ju od bardzo d逝giego czasu i raczej na pierwsze ju nie wejdzie.
    Tomek 2012-03-23 12:55
    Uwaga o imdb z recenzji usuni皻a. Zadowolony? :)
    ZuZU 2012-03-23 17:32
    Nawet nie wiesz jak.

    Do tej recenzji istniej? jeszcze 2 komentarze. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Godfather, the (Ojciec chrzestny)

    Kompozytor:

    • Nino Rota

    Muzyka dodatkowa:

    • Carmine Coppola

    Dyrygent:

    • Carlo Savina

    Wydawca:

    • MCA Records (1991)

    Producent:

    • Tom Mack

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie